2008. április 30., szerda

SPEZI - Beszámoló





2008-ban április 26-27-én rendezték meg a különleges kerékpárok legnagyobb seregszemléjét, a SPEZI-t.
Összességében a kiállítás nagyon tartalmas volt, sok látnivalóval, sok újdonsággal, és a tavalyinál is jelentősen több látogatóval. Bár konkrét adatom nincs az eladott belépők számának növekedéséről, de azért az feltűnő volt, hogy nagyobb a tömeg. Már megérkezéskor tapasztalni lehetett, hogy idén többen jöttek el: míg tavaly negyed órával a nyitás előtt könnyedén találtunk helyet a közeli utcában, idén fél órával előbb érkezve már tele volt parkoló autókkal az utca. A kiállítási terület is megnőtt tavaly óta, hiszen a korábbi 3 termen kívül a szabadtéri részre is kiköltözött pár cég. Akik egyébként még nem olvasták a korábbi SPEZI-kről készült beszámolóimat, azoknak a következőket érdemes tudni erről a kiállításról:
A SPEZI mindig április utolsó hétvégéjén kerül megrendezésre Germersheimben Németország középső-nyugati részén, nem messze Stuttgarttól. A szervezője a város különleges kerékpárokkal foglalkozó szakboltja. 4 fő részre osztható a rendezvény területe:
1, Kiállítási rész 3 teremben terül el, melyek közül kettő egy épületen belül helyezkedik el, a harmadik pedig kb 200 méterre van egy másikban.



2, Betonos tesztpálya szolgál a gyári modellek kipróbálására. Itt legalább 60-80 bicaj közül választhatnak a 20 perces etapokban cserélődő érdeklődők. Természetesen egy-egy etapon belül bármennyi bringát ki lehet próbálni, csak az idő és a többi tesztelő szab határt a választásnak. Van itt munkája a szerelőknek, mert sokan nem kímélik a gépeket, így vasárnapra már a modellek legalább harmada szenved el kisebb-nagyobb sérülést.



3, A Zöldterületen szombaton rendezik meg a trike versenyt, melyre bárki minimális díj ellenében benevezhet. A kieséses rendszerben lebonyolított versenyben egyszerre négyen indulnak, két kör megtétele után az első két helyezett jut tovább, a többiek kiesnek. Idén a versenypályát szolgáltató Hase nagy örömére ők nyerték meg a derbit, a döntőbe egy kivétellel csak az ő Kettwieseljeik jutottak.



Vasárnap szabadtéri vidámpark kerül ugyanitt kialakításra gyermekek számára.
4, A kiállítás fő épülete előtti téren minden van. Idén ide szorult ki pár cég, de a gyártókon kívül az itt leparkolt többszáz bringa között meg lehet csodálni sokféle házi gyártású különlegességet, valamint eladásra kínált használt cajgákat.



Most például sok egyéb reku mellett volt egy 1500 Eur-ért kínált kb 10 éves Greenspeed GTO, melynek jelenlegi verziója (nyilván más felszereltséggel, azóta már továbbfejlesztve és újonnan) közel 4000 Eur! Ezen a területen nagy a zsongás, sokszor itt is ki lehet próbálni a termékeket. A környező utcákban is folyamatosan lehet találkozni tovasuhanó rekusokkal. Üzemel itt Kettwiesel tandemvonat, 8 személyes Konferenzbike (nevével ellentétben négy kerekű, egymással kör alakban szemben ülő kerekezőkkel), riksa, és több hasonló érdekesség.

Nehéz a látottakat röviden jellemezni, de talán két fő tendencia megfigyelhető volt.
Az egyik, hogy megnőtt a velomobilok, vagy a valamelyest burkolt járművek súlya a kiállításon. Egyre többen és egyre többféle felhasználásra szánt termék van a piacon. Új szereplőként belépett a képbe két jellemzően trike-okat gyártó cég: a Steintrikes és a Trice.


Mindketten saját standard háromkerekűjükre készítettek merev burkolatot. Az előbbi inkább hétköznapi használatra készült, míg a másiknál fontosabb volt a kisebb légellenállás elérése a az időjárás elleni védelem mellett. A már régóta gyártott modellek (Alleweder, Quest, Mango, WAW, Leitra, Leiba, Go-one, Versatile) mellett több nemrég piacra került típust is megtekinthettünk: Ped-3, sport-Leiba, műanyag burkolatos Alleweder, Wega, Speedster-cab-bike). Ha ehhez hozzávesszük, hogy van olyan velomobil, amelyik nem lett kész időben (Fietser Bries), illetve több olyan is, aki már így is csak rendkívül hosszú szállítási idővel tudja csak kielégíteni az igényeket, ezért el sem jött (pl Aerorider), akkor látszik igazán, hogy van jövője ezen járgányoknak.




A másik jellemző tendencia, ami az eddigiekhez képest nagyobb súllyal volt jelen az alternatív hajtások, rásegítéses megoldások területe. Nyilván minden kiállításon szerepelnek ilyenek, de most mintha ez több lett volna. Láthattunk „láthatatlan”, nyeregcsőbe (vagy rekumbenseknél boom-ba) integrált könnyű elektromotort (Gruber assist), sokféle erősebb, nagyobb teljesítményű elektromos motort (pl: Bionx, Heinzmann, Crystalite, Lohmeyers, stb), tekerős kézi rásegítésből több új megoldást, lineáris meghajtást, taposó jellegű hajtásokat lábra és kézre, stb.


E két tendencia együtt egyszer majd remélhetőleg sokak által megfizethető, környezetkímélő alternatívát tud kínálni a munkába járásra, illetve az egyéb napi gépkocsi használat helyett. Bár ahogy a benzinárak emelkednek, talán ez a jövő már nincs is olyan messze… Tőlünk nyugatra (pl Svájcban, Hollandiában, Németországban) mindenesetre egyre többen használják naponta a velomobilokat, sokszor elektromos motorral szerelve.
Ami még feltűnt, hogy komolyodik a kiállítás. Egyre kevesebb a bohókás, csak meghökkentést keltő, de egyébként szinte értelmetlen produktum. Igaz, ezeket eddig is inkább a házilagos barkács megoldások között lehetett fellelni a parkolóban. Mindenesetre úgy tűnt, növekszik a profizmus nem csak a kiállítók, de a látogatók között is. Az egyik általunk képviselt márka standján, mikor a második nap végén a tapasztalataikról beszélgettünk, kifejezetten hangsúlyozták, hogy egyre kevesebb a buta kérdés, és egyre több a szakmai tudakozódás. Ez megint csak a színvonal növekedését mutatja.
Az alábbi bejegyzésekben nézzük a fontosabb, és/vagy érdekesebb újdonságokat egyenként:

SPEZI - Azub

Ahogy már korábban is hírül adtuk, a csehek jelentősen kibővítették kínálatukat. Tavalyi kínálatukat megduplázták, ugyanis kijöttek egy olcsóbb, egyszerűbb hátsó villával szerelt sorozattal, mely három modellből áll: A Bufo két 20”-os, az Ibex két 26”-os, míg az Apus elöl 20”, hátul 26”-os kerekekkel van szerelve. Áruk 1390 Eur-tól indul (az árban már a Magyarországra szállítás költsége is benne van!), ami a minőségüket is figyelembe véve rendkívül kedvezőnek mondható, tulajdonképpen a legjobb ár/érték hányadossal rendelkeznek a rekumbensek között. Az alapárban a felső kormányos modell szerepel, míg felárért kaphatóak alsó kormánnyal is. Két új színt is bevezettek, így ezentúl krém és olivaszürke színben is gyártják fekvőiket.
Üröm az örömben, hogy a tavalyi modellek ára viszont 15%-al megemelkedett.
Mivel az Azub a vezető trike specialista cég, a Greenspeed európai partnere, így náluk lehetett megtekinteni az ausztrálok termékeit is. A tavaly bemutatott Anura-t végre ki is tudtuk próbálni. Tetszett, várhatóan komoly ellenfele lesz a Hase Kettwieselnek. Persze leginkább majd csak akkor, ha az egyszerűbb kialakítású differenciálmű nélküli kivitellel is megjelennek, mivel a difivel, Schlumpf első váltóval és egyéb finomságokkal szerelt modell ára 2690 Eur. A többi bemutatott modelljük mind tadpole (azaz elöl két, hátul egy kerekes) kivitelű, melyek már komoly hírnévnek örvendenek világszerte.
Érdekes volt, hogy az Azub nem hozta el az új, merev vázas, olcsó rekuját. Ez vélhetően annak is köszönhető, hogy új márkanév (Forall, azaz Mindenkinek) alatt fogják forgalomba hozni, nem akarván rontani vele kiváló presztízsüket, melyet igényes kialakítású, elsőrangú termékeikkel vívtak ki. A Forall ugyan megbízható, jó termék lesz várhatóan, azonban pár ponton kompromisszumot kellett kötniük a költségcsökkentés miatt, hiszen 700 Eur alá akarták levinni a fogyasztói árát.

SPEZI - Challenge

A holland gyártó standján bemutatták új fejlesztéseiket:
Seiran 24
A két 24” kerékkel szerelt modell azoknak jó, akik minél nagyobb kerékméretre vágynak, de a 26”-os highracer-ek üléspozíciója már túl magas számukra. Jó kompromisszumot jelent számukra a Seiran 24, mivel evvel könnyebbé válik számukra az elindulás, illetve a leállás, hiszen az alacsonyabb üléspozíció révén sokkal könnyebben le tudják rakni a lábukat, viszont a kerék a mérete miatt kevésbé érzékeny még teló nélkül is az úthibákra. Természetesen ki is próbáltam, és nagyon tetszett. Nem vagyok magas (174 cm), de minden gond nélkül leért a talpam a földre. Kormányzása kellemes, kellően érzékeny, ugyanakkor kiválóan kontrollálható még alsó kormány esetén is. (Közvetlenül előtte próbáltam a tesztpályán a Nazca Gaucho modelljét, mely 26”-os kerekekkel szerelt, és kifejezetten jó érzés volt átülni a Seiranokra. Nem is értem igazán, mert ha a Nazcások tudtak tervezni egy olyan kiváló rekut, mint a Fuego, akkor hogy nem tudták hasonló jóra készíteni új gépüket?! )
Mistral Deluxe 2008 és Ventus
Az előbbi két 20”-os, az utóbbi elöl 20”-os, hátul 26”-os kerekekkel szerelt modell, melyek már az új, szétnyitott csövű, alu hátsó lengővillával lettek tervezve. Kérhetőek mind alu, mind kompozit üléssel, alsó és felső kormánnyal is. A teszt ezen modellek esetében is kifejezetten pozitív volt számomra.
Az új Taifunban (mely a Hurricane és a Fujin keresztezése) volt szerencsém kipróbálni a Challenge legújabb, fordított elrendezésű, azaz a hátsó villa alatt, vízszintesen elhelyezett, kilincsművel működtetett hátsó lengéscsillapítását. Csak pár percet tudtam vele tölteni, de ez elég volt arra, hogy beleszeressek. (Később még egyszer visszamentem, csak hogy ismét mehessek vele…) Az egész gép nagyon egyben volt, élmény volt vele suhanni.
Sajnos nem készültek el a telós trike-ukkal, de legalább a tervét megtekinthettem. Tavaly óta változtattak a konstrukción, most úgy néz ki, hogy az új Taifunban megcsodált hátsó kialakítást fogja kapni ez a modell is. Továbbra is izgatottan várom, de egyelőre türelemre intettek. Trike fronton most így csak a merev modellnek egy különlegesen festett verzióját csodálhattuk meg, melynél a vázcső mattfekete volt, a szárnyak pedig fényes ezüstben pompáztak. A tavaly bemutatott összecsukható Mistralt viszont hiányoltam, kérdésemre elmondták, hogy egyelőre hátrébb sorolódott a fejlesztési rangsorban, így nem tudni mikor lesz belőle termék.

SPEZI - KMX





Őszintén bevallom, hogy bár már hónapokkal ezelőtt megkaptam az angol gyártó anyagát, melyben új modellsorozatukat mutatták be, de annyira nem bíztam benne, hogy nem is tettem fel róla semmi hírt se a honlapunkra, sem a blogra. Attól tartottam, hogy a direkt kormányzással kialakított új modellek már nem fogják tudni hozni ugyanazt a feelinget, nem lehet majd velük olyan jól trükközni, túrázásra pedig szintén nem lesznek ideálisak. Akkor pedig mire lesznek egyáltalán jók?- gondoltam. Az előítéletem szerencsére hamisnak bizonyult. Már a standjukon a látottak és az egyik angol kollégával való beszélgetés elbizonytalanított az igazamat illetően kissé, de teljesen csak a próba győzött meg. Alig akartam elhinni, hogy ennyire jó direkt kormányzást sikerült összehozniuk. Szándékosan váltogattam a próbák során az eddig számomra a témában etalonnak számító Catrike gépeket a KMX egy-egy új modelljével, és meg kell mondanom, hogy a kormányzást illetően nagyon jó munkát végeztek, felnőttek a legnagyobbhoz! Kicsit ugyan valóban nehezebb velük megcsinálni a trükköket, amiket a régi gépeikkel készített videókon annyira szerettünk, de nem lehetetlen. Ezen kis áldozat árán viszont egy nagyon precíz, sokkal könnyebben, finomabban kezelhető kormányzást kapunk. Szerintem megérte változtatniuk. Bár az ülést is teljesen áttervezték, ott nem ennyire jó az eredmény. Kedvezőbb, kényelmesebb lett ugyan, de egy sima hálós ülés jobb választás lett volna, legalábbis felhasználói szemmel nézve, nem pedig költségoldalról. Összességében most már bátran tudom ajánlani az új KMX trike-okat, melyek három csoportba sorolhatóak:
Performance széria: (komolyabb felszereltségű, „normál” felhasználásra szánt típusok)
Cobra (Sram X.5 3x8 seb., 2x20”/24” kerekek) 1199 Eur
Viper (Sram X.7 3x9 seb., 2x20”/24” kerekek) 1399 Eur
Venom (Sram Rival 2x10 seb., 2x20”/24” kerekek, országúti külsők) 2099 Eur
Sport széria (trükközősebb, fiatalosabb felhasználásra szánt típusok)
Typhoon (Sram SX4 3x8 seb., 2x16”/20” kerekek) 999 Eur
Tornado (Sram SX4 3x7 seb., 2x16”/20” kerekek) 899 Eur
Sport széria gyermekeknek
Storm (5 éves kortól, single-speed, 2x12”/20” kerekek) 399 Eur
Cyclone (7 éves kortól, 7 sebességes, 2x12”/20” kerekek) 499 Eur
Ami különösen érdekes volt, hogy a KMX nemsokára a híres Bionx elektromotorral is fogja szállítani Viperjét. Még a tesztpályára is kivittek belőle két példányt, bár délutánra már az aksijuk teljesen lemerült a folyamatos használattól. Mindazonáltal talán ez is jelzi, hogy az angol cég új szériája már nem csak a fiatalok kegyeit keresi, nem csak trükközésre szolgál, hanem túrázásra, napi munkába járásra is alkalmassá tették a módosítások révén.

SPEZI - Egyéb gyártók

M5
Először találkoztam a SPEZI-n a híres holland céggel. Ennek oka, hogy ők inkább a sportosabb vonalban nyomulnak, így eddig a Cyclovision-ra jártak. Örültem, hogy végre találkozhattam személyesen is a saját tervezésű rekuival 8 világcsúcsot felállító Bram Moens-szel, mert eddig csak telefonon és mailben tartottuk a kapcsolatot. Egy szimpatikus, kedves sportembert ismertem meg személyében. Elhozta pár új rekumbensét, köztük egy fantasztikus karbon highracert, valamint ki volt állítva pár karbon felnije illetve kereke, illetve a díjat nyert könnyű fékei is.

Optima
Mivel az Optima az Amazing Wheels csoport tagja egy ideje, így a kiállításon az ő standjukon volt kitéve pár modelljük. A csoport nem csak fekvőkerékpárokkal foglalkozik, így több érdekesség mellett felfigyeltünk egy nagyon kicsire összecsukható csinos gépre, mely ORI márkanév alatt készül. Mint megtudtuk, ezen márka mögött egy díjnyertes formatervező és mérnök, a Forma-1-es angol versenyző, Jon Whyte áll. A váz formája engem a Birdy-ére emlékeztetett, nem tudom, hogy ki álmodta ilyenre először… Kis görgőkkel felszerelt, alulra forduló csomagtartója viszont a nagy klasszikust, a Bromptont juttatta eszembe. Ötletes összecsukási mechanizmusa, szokatlan, alsóstucnis kormánya, kellemes irányíthatósága pozitív benyomást tett rám.

HP-Velotechnik
A németek vezető márkájánál szintén az összecsukhatóság jelentette valamelyest az újdonságot. Nagy durranásuk nem volt, sikeres modelljeik már több inkább csak kisebb módosításokon mennek keresztül. Idén is tulajdonképpen a tavaly debütált öszehajtható Grasshopper, és Scorpion volt a legfőbb látványosságuk. Azt ne várjuk tőle, hogy egy repülős táskába beférjenek, de egy kocsiba valóban könnyebben elhelyezhetőek így.



Steintrikes
Az elmúlt évben sok fejlesztés történt a Steintrikes-nál is, ennek eredményeképpen Thomas (az európai disztribútor cég tulajdonos-vezetője) most is izgatottan, és nagy lelkesedéssel mutatta be új modelljeiket. A legnagyobb újdonságot persze a velomobiljuk jelentette, melyen azért van még mit finomítaniuk. A formatervre is ráférne egy designer segítsége, de a kidolgozás minősége sem tökéletes még. A burkolat élei nincsenek szépen eldolgozva, a vezetékek még nincsenek elrejtve, kicsit olyan házilagos a kivitel, viszont már legalább használható. Mindenképpen előnyére szolgál a jó kiláthatóság, illetve a magas építés miatti jó láthatóság. A gép egyébként a tavaly bemutatott Mad Max Evo1 össztelós trike modelljükre épül, így kényelem tekintetében nem lehet rá panaszkodni. Az is biztos azonban, hogy nem a sebességmániások fogják választani, inkább a városi használatra alkalmas.
Legnagyobb sikere most is a már említett Mad Max Evonak volt, azt egymás kezéből (vagy feneke alól) kapkodták ki az emberek. Nem panaszkodhattak azonban a kétkerekű Speedster és Speedy modellek által kiváltott érdeklődésre sem, főleg a fulltelós verziókra voltak sokan kiváncsiak. A hátsó rugózás a már jól ismert Nomad modelljükből származik, ugyanakkor a szokatlan kialakítású féloldalas első teló ezt prímán egészíti ki. 60 mm-es mozgási útja nagyon komolynak számít kategóriájában, ez már nagyobb úthibákat is könnyedén kisimít.

Flevobike
Ismét megcsodáltuk a fantasztikus Flevobike gépeket, a tavaly több díjat is elnyert Greenmachine továbbra is az egyik kedvencem. A teljesen zárt hajtáslánccal kialakított reku számtalan finom technikai csemegét ötvöz. Minden részlete magas fokú igényességet és szakmai hozzáértést tükröz. A Thixomolding technológiával kialakított különleges magnézium kereket először tudtuk közelről szemügyre venni. A terveik szerint nemsokára belső nélküli külsővel is fogják tudni szerelni. A Versatile nevű velomobiljuk szintén kinn volt, bár Hase tartókon állt furcsa mód… Ami egyébként nagyon feltünő volt, hogy a Versatile-ra készített tetőmegoldásuk egyeduralkodóvá vált a nem teljesen burkolt velomobilok között. Szinte mindenki ezt választotta, a legtöbb egyéb gyártó termékén is ezt lehetett látni. Megjegyzem sok gép esztétikailag is sokat köszönhet ennek a megoldásnak.
ICE
Az ICE legnagyobb újdonsága a Borealis volt, mely a Trice QNT modellre épülő merevburkolattal kialakított velomobil. A burkolatot egy kanadai cég, a Rainforest Design tervezte, akik a híres Nimbus kajakokkal már komoly elismertségnek örvendenek. Azért az látszott, hogy minden igyekezetük ellenére sem sikerült elsőre megoldani a feladatot tökéletesen: mivel a trike első kerekeit nem lehetett a modellben a kellő mértékig elfordítani, ezért a burkolat belső kerékborításából ki kellett vágniuk egy részt, amit ideiglenesen a kiállításra egy „csinos” kék vízhatlan szövettel helyettesítettek. A sorozatgyártásig még nyilván megoldják ezt a problémát. Az már most is látszott, hogy a gép gyönyörű lesz. HASE
A Hase a szokásos standdal és a szokásos termékekkel jelent meg, nagy újdonságot nem láttam a standjukon. Hasonló volt a helyzet sok más gyártónál is, lényegében inkább csak kis finomítások, ráncfelvarrások történtek a gépeken.
Természetesen sok egyéb gyártó is kiállított, de többnyire nem hoztak nagy újdonságokat, vagy legalábbis nem tűnt fel nekünk.

SPEZI - Érdekességek



Láttunk viszont sok egyéb érdekességet. Az egyik ígéretes termék a Gruber Assist, mely egy külső szemlélő számára nem látható, nyeregcsőbe szerelhető 200W-os, de ugyanakkor csak 900 grammos elektromotor. Alapból NiMH aksival szállítják (mely 1500gr), de felárért tudják adni LiION Mangan akkumulátorral is, mely egyrészt könnyebb (csak 1 kg!), másrészt tovább is bírja szuflával. Mindkettő olyan kicsi, hogy egy nyeregtáskába tökéletesen elfér. A kezelőpanel a kormányra rakható. Tökéletes megoldás mindazoknak, akik rövidebb távokra, vagy csak a kritikusabb emelkedők lekűzdésére szeretnének segítséget kapni úgy, hogy közben ne nőjön meg túlságosan kerékpárjuk összsúlya. Az egyetlen hátránya a megoldásnak az ár, mely 1790 Eur-tól indul. Lehet kapni egyébként evvel a motorral szerelt komplett kerékpárokat is 2700-3000 Eur-ért.
Az FN-Trike standján megint megcsodáltam a mindössze húsz kilós össztelós, bedönthető háromkerekűt. A négy méteres fordulókörrel rendelkező gép 26”-os kerekeken gördül, melyek révén fantasztikus lehet a kényelmessége, illetve a kanyarvételi biztonsága. Azt ugyan nem értem, hogy miért kellett ilyen nagy kerekeket használni, hiszen 20”-os, vagy kisebb méret esetén sokkal kisebb is lehetne a szélessége, mely most elrettentő 98 cm! Evvel bizony már gondok adódhatnak a karók közötti átjáráskor, így egyértelműen inkább túrázásra alkalmas ez a reku, nem városi használatra.


Örömmel láttam, hogy végre elérhetőek lesznek Európában is a Terracycle termékei. Az amerikai gyártó híres a kiváló minőségű rekus alkatrészeiről, kiegészítőiről. Az USA-ban sokan választják a cég könnyű láncgörgőit, spéci adaptereit, kormányait, illetve hátsó Lycra légterelőit, hogy csak párat említsek a sok közül. Fel is vettem velük a kapcsolatot, és elképzelhető, hogy nemsokára nálunk is kaphatóak lesznek ezek a kiváló termékek.
Hasonló a helyzet a neves Burley utánfutókkal, legfeljebb avval a különbséggel, hogy ebben az esetben ők kerestek meg minket, köszönhetően az Azubbal elért sikereinknek. A csehek ugyanis egy éve forgalmazzák hazájukban az amerikai utánfutókat, és bíztatóak a tapasztalataik. Megtekintve termékeiket, valóban prémium minőségű, jól átgondolt tervezésű termékekről van szó. Az áruk ugyan ennek köszönhetően jóval magasabb, mint a nálunk kapható utánfutók többségének, de ezért „örökélet” garanciával rendelkező, ugyanakkor könnyű, számtalan apró finomsággal felspécizett terméket kapunk, melyek tökéletesek gyermekeink vagy háziállataink esetleg csomagjaink szállítására kerékpárral, gyalogosan, vagy futás, joggingolás, síelés közben.
A kapcsolat már korábban létrejött, így a SPEZI-n átvehettük az általunk megrendelt termékeket a Busch+Müller cégtől. A cég lámpái, dinamói, tükrei nagyon sok kerékpáron, rekumbensen megtalálhatók, így már nem voltak ismeretlenek a számunkra. A cég komoly fejlesztési munkával olyan egyedülálló világítási termékpalettával rendelkezik, melyről mindenki tud választani az igényeinek megfelelően. Külön kiemelném például a dinamóikat, illetve a hozzájuk tartozó lámpákat, melyek hatékonyságban, súlyban, világítási erősségben messze felülmúlják a piacon kapható egyéb termékeket. De elemes, akkus lámpákból is komoly választékuk van, melyekkel szintén folyamatosan nyernek mindenféle díjakat, összehasonlító teszteket. Különleges tükörreflexes kialakításuk révén úgy tudják irányítani a fénnyalábot , hogy komoly fényerő mellett sem vakítják el a szembejövőket. Márpedig legkomolyabb lámpájuk, a Big Bang már majdnem vetekszik egy autó fényszórójával!Érdekes volt az Exotec nevű kézi rásegítéses hajtás bemutatója is. Az ötlet lényege, hogy normál rekumbenseket alakítottak át összmeghajtásúvá (kéz és/vagy láb). A speciálisan kialakított kormány függőleges markolatának előre irányuló körkörös mozgatása révén lehet kézzel besegíteni a hajtásba. Az első kereket (vagy trike esetén a kerekeket) duplán vezetett bowdenes megoldással a markolat elcsavarása révén lehet elfordítani kormányzáskor. A dolog jól működött, bár kicsit fogorvosi székre emlékeztetett a bringás feje mellett két oldalon hátrafelé ívelő bowdenkötegek miatt.


Kipróbáláskor azért kiderült, hogy könnyen megüthetjük a fejünket, ha oldalra kibillentve próbálunk előre-lefelé tekinteni. Egyébként érdekes volt, biztos hasznos, ha valaki nem csak a lábát szeretné edzeni, bár láttam már ennél egyszerűbb, kevésbé veszélyes megoldást is.
Hasonló ötlettel találkoztunk a szabadtéren is, csak ott normál kerékpárra volt szerelve, és az első kereket lehetett vele hajtani ékszíj révén. Itt a szerkezet egyszerűbb volt és meggyőzőbb. De láthattunk rudazattal, időfutamos kéztámaszhoz hasonló szerkezet révén működtetett kézi rásegítés is.
A lineáris hajtás is régóta foglalkoztatja a tervezőket, most is volt egy, sajnos kevéssé hasznos megoldás rá. Szokatlan, lábfejleszorítós tartást igényelt a használatban, ami azon kívül, hogy kényelmetlen, de még nem is hatékony, ráadásul teljesen más izmokat igényel, így nem várható tőle nagy teljesítmény, pedig hát ez lenne az egésznek a lényege, nem?A citromdíjat vagy ennek, vagy az Ecotec lakatnak adnám, amely bár nagyon bíztató volt a prezentáción, a gyakorlatban azonban megbukott. A lényege, hogy egy 13 mm széles hosszú fémlapon hosszában kb 6 centinként átfűznek egy vékony sodronyt, mely a fűrészlap számára jelent igazán problémát. A fémlapnak pedig elvileg a csípőfogók elleni védelmet kellene biztosítani a tervezők szerint. A standon valóban nem sikerült senkinek átvágni a terméket, így vettem is egy szettet belőle, mely három különböző egységből áll, és megfelelően alkalmazva elvileg védeni képes mindkét kereket és a vázat. Itthon aztán kiderült, hogy ez csak elvileg van így, ugyanis egy közepes méretű dupla áttételes erővágóval is el lehetett vágni viszonylag könnyedén, ha az ember nem akarta egyben megoldani a feladatot, hanem csak két csípéssel egymás után.

SPEZI - Próbapálya

A tesztpályán sem volt a már említett újdonságokon kívül sok említésre méltó. Igzán az általunk képviselt márkák új modelljeinek a kipróbálása, tesztelése volt a cél (Challenge Seiran, Taifun, Mistral, Ventus, KMX teljesen új széria, Azub új sorozat, stb), de ha már ott voltunk, és az időnkbe is belefért, rögtön összehasonlításokat is végeztünk a konkurens termékekkel. Ezek közül a tavaly már jó benyomást tett Catrike (direkt kormányzású merev vázas tadpole-ok legnevesebb gyártója) most is tetszett. A legjobban viszont az idén a Bacchetta Corsa nyűgözött le az általunk nem forgalmazott rekuk közül. Már értem, hogy miért szeretik az USA-ban! Kezelhetősége, érzékenysége a Rans modellekben megszokotthoz hasonló, azonban az ülése, illetve a bringás testhelyzete miatt sportosabb, gyorsabb. (Egyébként idéntől a Rans is gyárt hasonlót az F5 modelljének új kivitelével, érdemes lenne összehasonlítani őket, de erre most nem volt lehetőség, sajnos.) Biztos jók lehetnek az amerikai utak, mert valahogy egyik ottani komolyabb gyártó sem foglalkozik telós gépekkel!


Egy másik azonos célra tervezett gépre, a MetaPhysic-re ültem közvetlenül utána, ami ugyan a tökéletes országúti rekumbensként van hirdetve, súlya is kevesebb tíz kilónál, de a Corsa, vagy a Challenge Seiran SL messze lepipálja. Nem éreztem jól magamat az ülésében, nem jöttem ugyan rá a miértre, de valami nem stimmel a geometriájában és a merevségében.
A Nazca Fuego most is tetszett, ellenben az alsó kormányos új Gaucho csalódás volt. Kipróbáltam még ezeken kívül jópár gépet a Nazcától, a HP Velotechniktől, az ICE-tól, a Toxytól, majd megnyugodtam, hogy kiváló a szortimentünk. :-)

2008. április 29., kedd

Megjöttünk!


Minden érdeklődővel ezúton szeretném tudatni, hogy rendben hazaértünk a kiállításról. Egyben kérném, hogy legyetek egy kicsit türelemmel, dolgozom már a tapasztalatok összeírásán, de kissé sok feladat összegyűlt itthon közben. A következő napokban igyekszem feltölteni részletes beszámolómat, érdemes lehet hát időnként ránézni a blogunkra.

Az viszont nagyon furcsa, hogy milyen gyorsan átalakul az ember látásmódja. Kinn két napig szinte csak hozzánk hasonló rekusok, vagy a különlegesebb bringák iránt nyitott emberek társaságában voltunk. Jóformán nem is láttunk 'hagyományos" kerékpárost. Hazaérve furcsa, szokatlan érzés kerített hatalmába, mintha egy másik világba csöppentem volna. Ami kinn természetesnek, megszokottnak tűnt, az itthon ismét furcsa, különleges lett. Milyen sokat számít, hogy az ember milyen közegben van, él, dolgozik!
Teljesen másként (is) lehet látni a világot!

2008. április 24., csütörtök

Új fekvőbiciklik az Azubtól



Ahogy már korábban jeleztük, az Azub választéka kibővül egy új, kedvezőbb árú sorozattal. Ez három telós rekut jelent: a Bufo (két 20" kerékkel), az Apus (20"/26") és az Ibex (két 26"-es). Az alapár kb 350 ezer forinttól indul, tehát 10%-kal kedvezőbb a tavalyi sorozat eddig érvényes áránál, így mostantól ezen gépek lesznek a piacon a legjobb ár-érték hányadosú telós rekumbensek. A költségcsökkentést az tette egyébként lehetővé, hogy a hátsó villát és az ülés alsó csatlakozását leegyszerüsítették. Egyelőre csak képeket kaptunk, de a SPEZI-n majd élőben is megszemlélhetjük és kipróbálhatjuk a gépeket. :)

Sajnos az Azub 5, a Max és a Mini ára viszont jelentősen meg fog emelkedni a kapott információk alapján. :(
További információk a kiállítás után!

2008. április 22., kedd

SPEZI 2008


A hétvégén lesz Németországban, Germersheimben a különleges kerékpárok legnagyobb kiállítása, a SPEZI. Természetesen mi sem akarunk lemaradni a nagy eseményről, már csak azért sem, mert végre alkalmunk lesz kipróbálni a gyártók legújabb gépeit.
Eredetileg úgy volt, hogy előtte még Hollandiába is ellátogatunk, elhozni Magyarország első merevburkolatos velomobilját (Joó Anti Aeroriderét), de sajnos a gyártó nem lett kész vele. Sajnálom, de mint minden rosszban, ebben is van valami jó: így később indulhatunk és kevésbé lesz fárasztó a program.
Visszatérve a SPEZI-re, ezen a kiállításon kinn van a vén földrészünkön kapható rekumbensek gyártóinak szinte mindegyike. Ez az a hely, ahol a legnagyobb számban találkozhat az ember fekvőbiciklikkel, velomobilokkal, foldingokkal (összehajtható bringák), illetve egyéb különlegességekkel. A rendezvény csak 2 napos, szombaton (26-án) kezdődik és vasárnap este már be is csukja kapuit. Igyekszem minél többet fotózni, hogy megfelelőképpen tudjak beszámolni ezen érdekes eseményről.

Rekumbenses képek a CM-ről

Az előző bejegyzésemre válaszul kaptam pár linket, melyek különböző internetes oldalakon a CM-en résztvevő rekusokról készült fotókat, videókat tartalmaznak. Íme a szép hosszú lista:
Először egy indexes video, melyben szereplünk többen is.
Pár kép rólunk:
http://www.municio.hu/?p=2077
http://twangman007.fw.hu/criticalmass20080420/
http://www.mulder.hu/foto/cmbp2008/
http://www.mulder.hu/foto/cmbp2008/
Jónéhány kép más fekvősökről:
http://www.hasznaltbringa.hu/criticalmass_kerekparosfelvonulas3.htm
http://picasaweb.google.com/geret01/20080420_Criticalmass/photo#s5191590050773720018 http://www.kep.tar.hu/gamuzo/50570803/34358726#2
http://www.kadath.hu/fenykepek/2008_04_cm/2008_04_cm_143.jpg
http://kep.tar.hu/kdezsoe/50570514/34355662#2
http://kep.tar.hu/kdezsoe/50570514/34354809#2
http://pix.qnadam.hu/displayimage.php?album=80&pos=21
http://pix.qnadam.hu/displayimage.php?album=80&pos=64
http://pix.qnadam.hu/displayimage.php?album=80&pos=54
http://pix.qnadam.hu/displayimage.php?album=80&pos=55
http://www.twango.com/media/gusvagyok.criticalmass/gusvagyok.10168
http://pix.qnadam.hu/displayimage.php?album=80&pos=52
http://indafoto.hu/dgafoto/image/744855-3b7c1a72
http://www.twango.com/media/gusvagyok.criticalmass/gusvagyok.10170
http://www.twango.com/media/gusvagyok.criticalmass/gusvagyok.10169
http://picasaweb.google.com/geret01/20080420_Criticalmass/photo#s5191590059363654626 http://picasaweb.google.com/geret01/20080420_Criticalmass/photo#s5191589904744831522 http://pix.qnadam.hu/displayimage.php?album=80&pos=20
Továbbra is várom a megjelent képeket, az eddigiekért pedig köszönet a küldőknek.

Újabb linkek érkeztek:
http://www.youtube.com/watch?v=a79oCZgzcKQ (a videó 57. másodpercében van egy fekvős, vélhetően Tamás)
http://www.hunrun.com/files/hunrun_kepgaleria/2008_Kerekpar/2008_04_20_Criticalmass/Criticalmass_0354.jpg
http://www.hunrun.com/files/hunrun_kepgaleria/2008_Kerekpar/2008_04_20_Criticalmass/Criticalmass_0355.jpg

2008. április 21., hétfő

Critical Mass 2008

Tegnap nagy nehézségek árán, de végül csak sikerült felvinnünk a velomobilt Pestre, így bár késve, de 9 fős csapatunk csak elindult délután 4-kor Kalászról. (Egy másik rekus csapat is volt , Csabiék, de ők máshonnan, máskor indultak.) Megdöbbentő volt, hogy mennyi bringást lehetett látni Budapesten, de még érdekesebb volt, hogy a felvonulás felé haladva mennyien kerekeztek kifelé a városból, amikor még a Critical Mass el sem kezdődött! Jó volt látni, hogy ennyien ültek nyeregbe, bár még jobban örültünk volna, ha nem nyeregbe, hanem rekus ülésben lett volna a többség... :)
Panaszra azért nem lehet okunk, mivel idén több fekvőst lehetett látni, így ezen is lemérhető, hogy gyarapszik táborunk. Egy dologra azért vonulásunk közben rádöbbentem:
Mivel mi döntően trike-okkal mentünk, hogy a gyakori megállás ne jelentsen olyan gondot, mint a hagyományos bringásoknak, így a velünk találkozókban azt az érzetet erősíthettük, hogy a fekvők alacsonyak. Márpedig ez egy gyakori negatív előítélet a rekukkal kapcsolatosan, amin jó lenne változtatni. Ehhez valószínűleg magasabb gépeket kellene használnunk az ilyen alkalmakkor. Tény, hogy városban nem az alacsony háromkerekűek a leginkább ideálisak, bár még a viszonylag széles velomobillal is elfértem mindenhol a karók és az olyan korlát-tekervények között is, mint ami az Árpád híd budai hídfőjénél van.
Na majd legközelebb!
Addig is, ha valaki lát még fekvősökről képet a Critical Mass fotói között, akkor küldjön linket róla. A fenti fotó egyébként Bori27 műve, köszönjük. További képei ezen a linken tekinthetők meg.

Még valami: az M1 Feszti körkép műsorának tegnapi adásában végül nem került leadásra a rekus riport, áttették a jövő vasárnapra.

2008. április 19., szombat

Origós cikk rólunk is


A héten Ballai Vince és Hajdú D. András tették tiszteletüket nálunk az Origó-tól. Jól elbeszélgettünk, kipróbálták pár gépünket, készült pár fotó is. Tegnap ennek folyományaként felkerült a portálukra egy cikk, melyben mi is szerepelünk.

Ide kattintva megtekinthető a cikk a hozzá kapcsolódó képekkel együtt.

Critical Mass

Holnap Critical Mass!
Mi is megyünk, remélem tényleg szép lesz az idő! Délután 2 körül fogunk indulni, hogy csatlakozni tudjunk a Szentendréről jövőkhöz Budakalász Faluházánál 14:30-kor. A tavalyi tapasztalatok alapján ismét inkább trike-okkal tekerünk, azokkal semmi gondot nem okoz a gyakori megállás-indulás. Ha sikerül felhozni Egerből a velomobilt, akkor az lesz az egyik járművünk!
Viszlát holnap délután a felvonuláson!
Critical Mass honlap
Critical Mass csillagtúrák

2008. április 15., kedd

Vendégkönyves bejegyzések

A bolt szülinapján megnyitottuk vendégkönyvünket, melybe rögtön került pár kedves bejegyzés. Íme kettő a kedvenceim közül:

"Ha vezetnék otthon naplót, a mai nap hatalmas piros betűkkel kerülne bejegyzésre! Az elmúlt években számos kerékpárüzletben megfordultam, ahol néhány pozitív élmény mellett leginkább negatív dolgokat kaptam...
A mai nap után bármi jöhet, ilyen jó hangulatú, családias légkörben töltött túra és beszélgetések után mindig tudni fogom, melyik boltot keressem vigaszért...:)
Köszönöm a lehetőséget!" P.László

"Eddig nem értettem az apámat, aki állandóan a fekvőbringájáról mesélt. Most már értem. És egyszer nekem is lesz ilyenem..." K. Balázs

Köszönjük! Egyben kérnék mindenkit, aki felkeresi üzletünket, írjon pár sort vagy legalább egy rövid mondatot a vendégkönyvünkbe. Olyan jó később mindezt visszaolvasni!

Solar KMX

Még tavaly decemberben vettek tőlünk egy KMX trike-ot, avval a céllal, hogy napenergiával hajtott járművet készítsenek belőle. Tegnap kaptunk egy képet a fejlesztés jelenlegi állapotáról. Nekem már most is nagyon tetszik a Pannon Rider:
A jármű még nincs befejezve, de már működőképes. Előnyei:
  • Energiaforrásként a Nap erejét használja.
  • Meghajtása hibrid: elektromos és emberi erő.
  • Kerékpár kategóriába tartozik, nem kell hozzá jogosítvány, nincs kötelező biztosítás, súlyadó.
  • Nem szennyezi a környezetet.
  • Hatótávolsága lehetővé teszi a mindennapi használatot, a munkábajárást.
  • Lehetőséget teremt a testmozgásra.
Az első mérési eredmények:

  • Az elérhető végsebesség 37 km/h
  • A hatótávolság 17-23 km/h sebeséggel 25 km
  • Ugyanekkor a pillanatnyi fogyasztás 80-125W
  • Üzemidő 40-50 perc, az akkukapacitás csak 4,6Ah!
  • A megtehető távolság gyorsitással a végsebességig, lassitással, még a fékenergia visszatáplálása nélkül 10900 m.
  • Inditásnál az amúgy 250W névleges teljesitményű motor 650-670W-ot teljesit.
Az átalakitás műszaki adatai:
  • Motor: 250 W, három fázisú kerékagy, HUB motor
  • Akkupack 24 db Lithium nanofoszfát (A123 Li) cella 2300 mAh 12S2P összeállitásban
  • Akku telep összesen: 39,6V, 4,6 Ah 182 Wh kapacitással
  • Az akkumulátorok összes tömege csupán 1,8 kg!!!
  • Napcella: 3 darab Kyocera 43W napcella, 16% cellahatásfokkal!!!
Az áprilisi napsütésben kb. fél nap alatt feltöltődik a telep. A napcellák folyamatos üzemet biztositanak: amig süt a nap, a PannonRider folyamatosan halad.

Kell ehhez még valamit hozzátenni? Szerintem valami ilyennek kellene lennie a jövő járművének. Gratulálunk a fejlesztőknek és sok sikert kívánunk a továbbiakhoz!

2008. április 10., csütörtök

Rekus TV-riport 04.20-án

A Bringaexpo 20008 egyik folyományaként most 20-án az M1 közszolgálati csatorna Feszti-körkép című 15:55-kor kezdődő fesztiváljáró kultúrális műsorában megtekinthető lesz a kiállítási standunkon felvett riportfilm. Még én sem láttam, így kiváncsian várom az eredményt magam is.
A riporternő nagyon lelkes volt, ezért remélem, hogy kedvező lesz az összkép...
Egyébként nem ez volt ott az egyetlen velünk felvett riport, így valamikor majd a BringaTV-n is lehet majd látni egy másikat.
Az adott nap programja az M1-en.

Mégsem került leadásra 20-án a riport, hírtorlódás miatt átkerült 27-re, azaz a következő adásba.

2008. április 7., hétfő

Képek a szülinapi jamboree-ról


Összesen közel 50-en jöttek el az Annyira Más Bringabolt első szülinapi jamboree-jára. A fotók és az utólagos összeszámolás alapján legalább 47-en voltunk, bár nem egyszerre, mivel voltak, akik hamarabb elmentek, illetve olyanok is, akik csak pár órával később érkeztek. Mindenesetre nagyon megörültünk, hogy ennyire sokan megtiszteltek bennünket a jelenlétükkel. Az biztos, hogy soha ennyi fekvőst együtt még nem lehetett látni idehaza, még a nyári fotelbringás találkozókon sem.
A délután induló program az előzőleg elképzeltekhez képest kicsit leegyszerüsödött. Az egy órás kis felvonulásos túránk során bejártuk a szűken vett környék bringaútjait, voltunk a kalászi ártéri úton, - elhaladva alatta - megnéztük az épülő M0-ás hidat, majd a pünkösfürdői gáton is végigtekertünk. Az út nem volt hosszú, de ennek ellenére sikerült a csoport harmadát az egyik fordulónál elhagyni... (Szerencsére Pünkösfürdőnél egymásra leltünk ismét.)
Jó volt ennyi fekvőssel együtt tekerni, így el is határoztuk, hogy folytatni kell ezt a tradíciót és közös túrákat is kell szerveznünk.
A boltba visszaérve étellel-itallal vártuk vendégeinket, majd mikor végre kissé késve eszünkbe jutott, a szülinapi torta is előkerült.

Sok kép készült, a legtöbbet Csabiék készítették: http://kep.tar.hu/fruzsyy/50567226
Sztanka Sanyi is felrakta már a netre a műveit: http://www.kismadar.hu/index.php?albid=5786

Köszönjük a résztvevőknek, hogy eljöttek, és reméljük, hogy mindenki jól érezte magát. Jövőre Veletek és még sokakkal ugyanitt!

2008. április 3., csütörtök

Szülinapi-évadnyitó jamboree


Gyorsan közeledik az április 5-e, ideje hát hogy egy kicsit konkretizáljuk a szombati rendezvényünk programját:

Kezdés: 14:00

Helyszín: Annyira Más Bringabolt (Budakalász, Tanító u. 2.)
Parkolás: A Tanító utcának a felénk eső részén tilos megállni, a mi parkolónkba pedig csak 5 autó fér el. A gépjárművel érkezők ezért legkönnyebben vagy a Tanító utca Omszki-tó partja menti részén, vagy a tőlünk 800 m távolságban lévő Cora vagy Electro-World áruházak parkolójában tudnak leparkolni, és onnan kerékpárral gyorsan és könnyen elérhetőek vagyunk.


14:00-15:00 Érkezők fogadása, felkészülés a rekus felvonulásra

Kérünk mindenkit, hogy lehetőleg hozza el bringáját. Ettől függetlenül lehetőséget biztosítunk arra, hogy a bolt próbagépeit igénybe lehessen venni a felvonulásra. Ezek a következők:
(AZUB 5 és Mini, Giant Revive, Hase Tagun és Kettwiesel, RANS V2 Formula és Cruz, Steintrikes Nomad, Sun EZ-1, TW-Bents Action-plus és Arrow) Kérem azokat, akik nem tudnak magukkal hozni sem rekut, sem hagyományos kerékpárt, mindenképpen jelezzék ezt előre, hogy tudjunk számukra biztosítani fekvőbringát a fenti gépek közül. Fontos még, hogy az előfoglalt gépeket legkésőbb 14:30-ig át kell venni, ellenkező esetben más számára felszabadulnak, így a későn érkezők könnyen lemaradhatnak a közös tekerésről.
Indulás előtt még szeretnénk készíteni egy közös képet a csapatról!


15:00-16:00 Rekus (illetve bringás) felvonulás

Egy kb 10 km-es 99%-ban kerékpáros úton vezetett kört kerekeznénk be, melynek során bejárnánk a budakalászi hangulatos ártéri és a pünkösdfürdői gáton vezetett bringautakat valamint áthaladva alatta, megnéznénk az épülő M0-ás hídat. A konkrét útvonal:
Tanító u. (végén jobbra fordulunk)- József A. u. (átmegyünk a 11-es út felett) - Lupa-szigeti u. (végén balra, északnak fordulunk)- Ártéri kerékpárút ( a végén balra, délnek fordulunk) - Kórház u. (ez elég kátyús, így ha valaki tart tőle, visszamehet az ártéri úton is) - Duna sétány (itt megyünk át az M0 híd alatt) - Kossuth L. üdülőpart (széles gátút, melyről kevéssel a vége előtt jövünk le, majd jobbra fordulunk) - Pünkösdfürdő u. (az utolsó 100 méteren lemegyünk a járdán lévő bringaútról, hogy az átkelés a 11-es úton a lámpánál könnyű legyen, majd átérve jobbra fordulunk a kerékpárútra) - M-11 főút melletti kerékpárút (az Omszki-tó előtt közvetlenül balra fordulunk)- Sport u. (Omszki-tó déli partja mellett, majd jobbra), Tanító u.


16:00- Párhuzamosan futó programok

A, Túra
Akiknek nem lesz elég a közös tekerésből, és még km hiányban szenvednek, azok a Sport utcából nem fordulnak rá a Tanító utcára, hanem folytathatják az útjukat Szentendrére, vagy akár Leányfalura. Ebben az esetben a célszerű útvonal:
Sport u. - Vasút sor (töltésen lévő bringaút) - Szentendrei út (ez nem a 11-es út, hanem egy vele párhuzamos, kevéssé forgalmas kalászi utca) - Ország út (a végén átkelés a 11-es úton) - Szentendrei kerékpárút (új, széles, a Duna partján, a gáton vezetett kerékpárút) - Szentendrei Duna korzó - esetleg tovább, ameddig az idő és a lelkesedés tart:
Ady Endre út - Dunakanyar sétány - Leányfalui part menti kerékpárút.

B, Bolti jamboree
Beszélgetés, próbára szolgáló rekuk tesztelése, filmvetítés rekus videókból, ügyességi és rekuismereti vetélkedők, szülinap.

Étel és ital amolyan igazi bringás jamboree módon van tervezve. Önkiszolgáló jelleggel lehet majd fogyasztani a következőkből:
Többféle pogácsa, sós és édes ropogtatni valók, körözött, libazsír és vöröshagyma, kenyér, sütemények illetve szülinapi torta. Italként bubis és mentes ásványvíz, "napközis" tea, szénsavas üdítők, nescafé lesz.
A rendezvény keretében szeretnénk elindítani vendégkönyvünket. Kérünk mindenkit, hogy legalább aláírásával lássa el a megfelelő oldalt, de ha valaki komolyabb bejegyzésre is vállalkozik, azt előre is köszönjük.
Mindenkit szeretettel várunk tehát szombaton, április 5-én 14 órakor, Budakalászon, a Tanító u. 2-ben, az Annyira Más Bringaboltban!

2008. április 1., kedd

Átsuhant rajtunk a Challenge Ventus


Sajnos nem volt nálunk sokáig a Challenge legújabb gyönyörűsége a Ventus. Konkrét megrendelésre érkezett, így pár nap múlva már búcsút is kellett mondanunk neki. Kipróbálni ennek megfelelően nem volt lehetőségünk, pusztán a nézelődésre szorítkozott a lehetőségünk. (Na majd pár hét múlva a SPEZI-n!)
Gyorsan ösze is hasonlítottuk az Azub 5-tel. Az már elsőre is feltűnt, hogy a Ventus tengelytávja jelentősen nagyobb, így vélhetően kicsit könnyebb lehet az irányíthatósága. A váz vonalvezetése eltérő, hiszen egyrészt a hátsó lengőkar kialakítások, a teló szöge, karja merőben eltérő. A boom a Ventusnál tulajdonképpen vízszintesen áll, így a állításával nem változik a hajtómű magassága. Az ülés valamivel lejjebb van, és kicsivel döntöttebb bár a csehek gépén ezek széles tartományben állíthatók.

További elmélkedés helyett íme két fotó: