2008. április 30., szerda

SPEZI - Beszámoló





2008-ban április 26-27-én rendezték meg a különleges kerékpárok legnagyobb seregszemléjét, a SPEZI-t.
Összességében a kiállítás nagyon tartalmas volt, sok látnivalóval, sok újdonsággal, és a tavalyinál is jelentősen több látogatóval. Bár konkrét adatom nincs az eladott belépők számának növekedéséről, de azért az feltűnő volt, hogy nagyobb a tömeg. Már megérkezéskor tapasztalni lehetett, hogy idén többen jöttek el: míg tavaly negyed órával a nyitás előtt könnyedén találtunk helyet a közeli utcában, idén fél órával előbb érkezve már tele volt parkoló autókkal az utca. A kiállítási terület is megnőtt tavaly óta, hiszen a korábbi 3 termen kívül a szabadtéri részre is kiköltözött pár cég. Akik egyébként még nem olvasták a korábbi SPEZI-kről készült beszámolóimat, azoknak a következőket érdemes tudni erről a kiállításról:
A SPEZI mindig április utolsó hétvégéjén kerül megrendezésre Germersheimben Németország középső-nyugati részén, nem messze Stuttgarttól. A szervezője a város különleges kerékpárokkal foglalkozó szakboltja. 4 fő részre osztható a rendezvény területe:
1, Kiállítási rész 3 teremben terül el, melyek közül kettő egy épületen belül helyezkedik el, a harmadik pedig kb 200 méterre van egy másikban.



2, Betonos tesztpálya szolgál a gyári modellek kipróbálására. Itt legalább 60-80 bicaj közül választhatnak a 20 perces etapokban cserélődő érdeklődők. Természetesen egy-egy etapon belül bármennyi bringát ki lehet próbálni, csak az idő és a többi tesztelő szab határt a választásnak. Van itt munkája a szerelőknek, mert sokan nem kímélik a gépeket, így vasárnapra már a modellek legalább harmada szenved el kisebb-nagyobb sérülést.



3, A Zöldterületen szombaton rendezik meg a trike versenyt, melyre bárki minimális díj ellenében benevezhet. A kieséses rendszerben lebonyolított versenyben egyszerre négyen indulnak, két kör megtétele után az első két helyezett jut tovább, a többiek kiesnek. Idén a versenypályát szolgáltató Hase nagy örömére ők nyerték meg a derbit, a döntőbe egy kivétellel csak az ő Kettwieseljeik jutottak.



Vasárnap szabadtéri vidámpark kerül ugyanitt kialakításra gyermekek számára.
4, A kiállítás fő épülete előtti téren minden van. Idén ide szorult ki pár cég, de a gyártókon kívül az itt leparkolt többszáz bringa között meg lehet csodálni sokféle házi gyártású különlegességet, valamint eladásra kínált használt cajgákat.



Most például sok egyéb reku mellett volt egy 1500 Eur-ért kínált kb 10 éves Greenspeed GTO, melynek jelenlegi verziója (nyilván más felszereltséggel, azóta már továbbfejlesztve és újonnan) közel 4000 Eur! Ezen a területen nagy a zsongás, sokszor itt is ki lehet próbálni a termékeket. A környező utcákban is folyamatosan lehet találkozni tovasuhanó rekusokkal. Üzemel itt Kettwiesel tandemvonat, 8 személyes Konferenzbike (nevével ellentétben négy kerekű, egymással kör alakban szemben ülő kerekezőkkel), riksa, és több hasonló érdekesség.

Nehéz a látottakat röviden jellemezni, de talán két fő tendencia megfigyelhető volt.
Az egyik, hogy megnőtt a velomobilok, vagy a valamelyest burkolt járművek súlya a kiállításon. Egyre többen és egyre többféle felhasználásra szánt termék van a piacon. Új szereplőként belépett a képbe két jellemzően trike-okat gyártó cég: a Steintrikes és a Trice.


Mindketten saját standard háromkerekűjükre készítettek merev burkolatot. Az előbbi inkább hétköznapi használatra készült, míg a másiknál fontosabb volt a kisebb légellenállás elérése a az időjárás elleni védelem mellett. A már régóta gyártott modellek (Alleweder, Quest, Mango, WAW, Leitra, Leiba, Go-one, Versatile) mellett több nemrég piacra került típust is megtekinthettünk: Ped-3, sport-Leiba, műanyag burkolatos Alleweder, Wega, Speedster-cab-bike). Ha ehhez hozzávesszük, hogy van olyan velomobil, amelyik nem lett kész időben (Fietser Bries), illetve több olyan is, aki már így is csak rendkívül hosszú szállítási idővel tudja csak kielégíteni az igényeket, ezért el sem jött (pl Aerorider), akkor látszik igazán, hogy van jövője ezen járgányoknak.




A másik jellemző tendencia, ami az eddigiekhez képest nagyobb súllyal volt jelen az alternatív hajtások, rásegítéses megoldások területe. Nyilván minden kiállításon szerepelnek ilyenek, de most mintha ez több lett volna. Láthattunk „láthatatlan”, nyeregcsőbe (vagy rekumbenseknél boom-ba) integrált könnyű elektromotort (Gruber assist), sokféle erősebb, nagyobb teljesítményű elektromos motort (pl: Bionx, Heinzmann, Crystalite, Lohmeyers, stb), tekerős kézi rásegítésből több új megoldást, lineáris meghajtást, taposó jellegű hajtásokat lábra és kézre, stb.


E két tendencia együtt egyszer majd remélhetőleg sokak által megfizethető, környezetkímélő alternatívát tud kínálni a munkába járásra, illetve az egyéb napi gépkocsi használat helyett. Bár ahogy a benzinárak emelkednek, talán ez a jövő már nincs is olyan messze… Tőlünk nyugatra (pl Svájcban, Hollandiában, Németországban) mindenesetre egyre többen használják naponta a velomobilokat, sokszor elektromos motorral szerelve.
Ami még feltűnt, hogy komolyodik a kiállítás. Egyre kevesebb a bohókás, csak meghökkentést keltő, de egyébként szinte értelmetlen produktum. Igaz, ezeket eddig is inkább a házilagos barkács megoldások között lehetett fellelni a parkolóban. Mindenesetre úgy tűnt, növekszik a profizmus nem csak a kiállítók, de a látogatók között is. Az egyik általunk képviselt márka standján, mikor a második nap végén a tapasztalataikról beszélgettünk, kifejezetten hangsúlyozták, hogy egyre kevesebb a buta kérdés, és egyre több a szakmai tudakozódás. Ez megint csak a színvonal növekedését mutatja.
Az alábbi bejegyzésekben nézzük a fontosabb, és/vagy érdekesebb újdonságokat egyenként:

Nincsenek megjegyzések: