2008. április 30., szerda

SPEZI - Érdekességek



Láttunk viszont sok egyéb érdekességet. Az egyik ígéretes termék a Gruber Assist, mely egy külső szemlélő számára nem látható, nyeregcsőbe szerelhető 200W-os, de ugyanakkor csak 900 grammos elektromotor. Alapból NiMH aksival szállítják (mely 1500gr), de felárért tudják adni LiION Mangan akkumulátorral is, mely egyrészt könnyebb (csak 1 kg!), másrészt tovább is bírja szuflával. Mindkettő olyan kicsi, hogy egy nyeregtáskába tökéletesen elfér. A kezelőpanel a kormányra rakható. Tökéletes megoldás mindazoknak, akik rövidebb távokra, vagy csak a kritikusabb emelkedők lekűzdésére szeretnének segítséget kapni úgy, hogy közben ne nőjön meg túlságosan kerékpárjuk összsúlya. Az egyetlen hátránya a megoldásnak az ár, mely 1790 Eur-tól indul. Lehet kapni egyébként evvel a motorral szerelt komplett kerékpárokat is 2700-3000 Eur-ért.
Az FN-Trike standján megint megcsodáltam a mindössze húsz kilós össztelós, bedönthető háromkerekűt. A négy méteres fordulókörrel rendelkező gép 26”-os kerekeken gördül, melyek révén fantasztikus lehet a kényelmessége, illetve a kanyarvételi biztonsága. Azt ugyan nem értem, hogy miért kellett ilyen nagy kerekeket használni, hiszen 20”-os, vagy kisebb méret esetén sokkal kisebb is lehetne a szélessége, mely most elrettentő 98 cm! Evvel bizony már gondok adódhatnak a karók közötti átjáráskor, így egyértelműen inkább túrázásra alkalmas ez a reku, nem városi használatra.


Örömmel láttam, hogy végre elérhetőek lesznek Európában is a Terracycle termékei. Az amerikai gyártó híres a kiváló minőségű rekus alkatrészeiről, kiegészítőiről. Az USA-ban sokan választják a cég könnyű láncgörgőit, spéci adaptereit, kormányait, illetve hátsó Lycra légterelőit, hogy csak párat említsek a sok közül. Fel is vettem velük a kapcsolatot, és elképzelhető, hogy nemsokára nálunk is kaphatóak lesznek ezek a kiváló termékek.
Hasonló a helyzet a neves Burley utánfutókkal, legfeljebb avval a különbséggel, hogy ebben az esetben ők kerestek meg minket, köszönhetően az Azubbal elért sikereinknek. A csehek ugyanis egy éve forgalmazzák hazájukban az amerikai utánfutókat, és bíztatóak a tapasztalataik. Megtekintve termékeiket, valóban prémium minőségű, jól átgondolt tervezésű termékekről van szó. Az áruk ugyan ennek köszönhetően jóval magasabb, mint a nálunk kapható utánfutók többségének, de ezért „örökélet” garanciával rendelkező, ugyanakkor könnyű, számtalan apró finomsággal felspécizett terméket kapunk, melyek tökéletesek gyermekeink vagy háziállataink esetleg csomagjaink szállítására kerékpárral, gyalogosan, vagy futás, joggingolás, síelés közben.
A kapcsolat már korábban létrejött, így a SPEZI-n átvehettük az általunk megrendelt termékeket a Busch+Müller cégtől. A cég lámpái, dinamói, tükrei nagyon sok kerékpáron, rekumbensen megtalálhatók, így már nem voltak ismeretlenek a számunkra. A cég komoly fejlesztési munkával olyan egyedülálló világítási termékpalettával rendelkezik, melyről mindenki tud választani az igényeinek megfelelően. Külön kiemelném például a dinamóikat, illetve a hozzájuk tartozó lámpákat, melyek hatékonyságban, súlyban, világítási erősségben messze felülmúlják a piacon kapható egyéb termékeket. De elemes, akkus lámpákból is komoly választékuk van, melyekkel szintén folyamatosan nyernek mindenféle díjakat, összehasonlító teszteket. Különleges tükörreflexes kialakításuk révén úgy tudják irányítani a fénnyalábot , hogy komoly fényerő mellett sem vakítják el a szembejövőket. Márpedig legkomolyabb lámpájuk, a Big Bang már majdnem vetekszik egy autó fényszórójával!Érdekes volt az Exotec nevű kézi rásegítéses hajtás bemutatója is. Az ötlet lényege, hogy normál rekumbenseket alakítottak át összmeghajtásúvá (kéz és/vagy láb). A speciálisan kialakított kormány függőleges markolatának előre irányuló körkörös mozgatása révén lehet kézzel besegíteni a hajtásba. Az első kereket (vagy trike esetén a kerekeket) duplán vezetett bowdenes megoldással a markolat elcsavarása révén lehet elfordítani kormányzáskor. A dolog jól működött, bár kicsit fogorvosi székre emlékeztetett a bringás feje mellett két oldalon hátrafelé ívelő bowdenkötegek miatt.


Kipróbáláskor azért kiderült, hogy könnyen megüthetjük a fejünket, ha oldalra kibillentve próbálunk előre-lefelé tekinteni. Egyébként érdekes volt, biztos hasznos, ha valaki nem csak a lábát szeretné edzeni, bár láttam már ennél egyszerűbb, kevésbé veszélyes megoldást is.
Hasonló ötlettel találkoztunk a szabadtéren is, csak ott normál kerékpárra volt szerelve, és az első kereket lehetett vele hajtani ékszíj révén. Itt a szerkezet egyszerűbb volt és meggyőzőbb. De láthattunk rudazattal, időfutamos kéztámaszhoz hasonló szerkezet révén működtetett kézi rásegítés is.
A lineáris hajtás is régóta foglalkoztatja a tervezőket, most is volt egy, sajnos kevéssé hasznos megoldás rá. Szokatlan, lábfejleszorítós tartást igényelt a használatban, ami azon kívül, hogy kényelmetlen, de még nem is hatékony, ráadásul teljesen más izmokat igényel, így nem várható tőle nagy teljesítmény, pedig hát ez lenne az egésznek a lényege, nem?A citromdíjat vagy ennek, vagy az Ecotec lakatnak adnám, amely bár nagyon bíztató volt a prezentáción, a gyakorlatban azonban megbukott. A lényege, hogy egy 13 mm széles hosszú fémlapon hosszában kb 6 centinként átfűznek egy vékony sodronyt, mely a fűrészlap számára jelent igazán problémát. A fémlapnak pedig elvileg a csípőfogók elleni védelmet kellene biztosítani a tervezők szerint. A standon valóban nem sikerült senkinek átvágni a terméket, így vettem is egy szettet belőle, mely három különböző egységből áll, és megfelelően alkalmazva elvileg védeni képes mindkét kereket és a vázat. Itthon aztán kiderült, hogy ez csak elvileg van így, ugyanis egy közepes méretű dupla áttételes erővágóval is el lehetett vágni viszonylag könnyedén, ha az ember nem akarta egyben megoldani a feladatot, hanem csak két csípéssel egymás után.

Nincsenek megjegyzések: