Karbon-gépemet radar nem látja.
Függőágyas táborhelyeimen szállásbejelentőt nem kell
kitölteni. Kíváncsi tekintetek elől köd, esőfüggöny rejt el.
Kerülöm a turisztikai helyeket és a városokat. Átlopakodtam
Szlovákián és Lengyelország egy részén. Nyolc napnyi teljes
függetlenség és mámorító boldogság.
Reggel öt óra, határátkelőhely
Sátoraljaújhelynél. Búcsút veszek feleségemtől, aki hazaviszi
az autót, és nekiindulok. Ködpára lep mindent, sokat látni nem
lehet, hát jó nagy utazósebességre kapcsolok. Kelet-Szlovákián
amúgy is megállás nélkül akarok átvágni, mert olvastam ezt-azt
a lakosságról. Délben már Palota fölött állok meg a Kárpátok
hágóján: ha Jan Slota látná kis piros-fehér-zöld zászlómat
az ezeréves lengyel-magyar határon, meg is ütné a guta! Persze
nem lát senki, olyan alacsony a felhőzet. Áll ott egy obeliszk,
1893-ból, magyar címerrel, valahogy elfelejtették ledönteni.
A Bieszczady hegység következik.
Csodaszép hegyvidék, néhány felkapottabb látványosságát,
például a keskeny nyomtávú vasútvonalat leszámítva csak
vérbeli turisták járják, hiúz, medve és farkas él arra. Maga a
nyugalom, a csend és a béke. Este az út menti facsoportban
akasztom fel függőágyamat, hogy másnap még sötétben induljak
tovább. A San mellett húzódó erdészeti utat néztem ki magamnak,
mert kivételes táji szépségeket ígér: apró lépcsőkön és
keresztben álló sziklabordákon fut a folyó. Csakugyan gyönyörű!
Az út pocsék, aszfaltmaradványok váltakoznak durva kőszórással
és jobb, murvás szakaszokkal, néhol tolni kell a biciklit, viszont
se autóval, se emberrel nem találkozni. Később, már kinn az
országúton, egy kis meglepetés: átépítés miatt zárva a híd.
Semmi baj, átvisznek csónakkal. Az este egy szép fenyvesben talál.
Kultúrák határmezsgyéje is ez a
vidék: Róma és Bizánc, katolikus és görögkeleti, latin betűs
és cirill írás találkozik. Gyakori a „cerkev” típusú
fatemplom, míves kis műemlék-épületek ezek, tan-útvonal szolgál
a bemutatásukra. Az egyikben néma ájtatosságba merült pópát
láttam az oltár mögött, törökülésben, némán intettünk
egymásnak. Két fura alak találkozása: egyikünk sem igazán illik
a fogyasztói társadalomba.
A harmadik nap szomorú történelmi
emlékeké. Przemysl városa, ahol felmenőim, a monarchia
katonatisztjei szolgáltak, és annyi derék magyar ember esett el az
első világháborúban, majd Belzec, a náci haláltábor, ahol
félmillióan vesztették életüket. Utána a semmi közepén
táboroztam egy erdőben, szúnyogokkal hadakozva. Elfelejtettem
füstölő spirált hozni, holnap pótolom! Aztán a Bug folyó. Ám
mielőtt elkérném, folyóvá változnak az utak is, úgy zuhog az
eső. Néha nem tudom, hogy biciklit, vagy vízi biciklit hajtok!
Közben nagyon megnyugtató érzés a Carbonrecumbent Road Runner
megbízhatósága: egy csavart sem kellett meghúzni az egész úton,
a legmostohább körülmények között is kifogástalanul működött
minden.
Barátságos ember hív meg egy sörre,
elbeszélgetünk a történelmi időkről. Álmodó falukon haladok
át, tervezett fürdésemből és napozásomból nem lesz semmi, mert
barna vízzel rohan a megduzzadt Bug, a környéket pedig sejtelmes
pára takarja. Épp illik a hangulat Sobibórhoz, ahol szintén
megsemmisítő tábor volt, két és fél millió az áldozatok
száma. Estefelé újra szakadni kezd az eső és villámok
csapkodnak, amikor letáborozom egy fenyvesben. Milyen jó is
ilyenkor száraz ruhába bújni, és a függőágyban ringatózva
hallgatni az elemek tombolását!
Eddig északi volt az irány, most
átvágok nyugatra a Visztulához. Erdők váltják egymást
megművelt vidékekkel. Semmi különös, de én most éppen a semmi
különösnek örülök. Sehol nincs turistabusz, emléktárgy-üzlet,
kavalkád. A Visztula is megáradva fogad, nem is csoda azok után,
ahogy nap közben többször elkapott a felhőszakadás. Zord örömmel
tölt el, hogy nem tudnak kifogni rajtam az abnormális viszonyok: jó
felszerelésemnek és kitartó harci kedvemnek köszönhetően napi
kétszáz kilométereket haladok. Közben kerülnöm is kell egy jót:
árvíz miatt nem jár a komp, el kell menni a legközelebbi hídig.
Másnap nagy bringás csoporttal futok
össze, van sípos-tárcsás vezetőjük és kísérő kocsijuk.
Megcsodálják rekumat, van, aki álló helyzetben üléspróbát
vesz, elámulnak, hogy tudok lengyelül, és kiakadnak, hogy mekkora
lépésekkel haladok. Később egy városkában épp a térképet
nézegetem, amikor megáll mellettem egy versenybringás, hogy
segíthet-e. Mint mondja, ő is találkozott a csoporttal, tőlük
hallott rólam, szívesen elkísér egy darabon. Mentünk is, mint a
szél! Táborhelyet viszont nem találtam, mert a Dunajec völgyében
csak a meredek hegyoldalakon van erdő, ami vízszintesebb, ott
mindent művelésre fogtak, vagy beépítettek. Ilyenkor az a
szokásom, hogy megyek tovább, és vagy lesz jó hely, vagy átutazom
az éjszakát, aztán másnap pihenek valamelyest. Most, amikor egy
erdőfoltot vizsgáltam meg a töksötétben, megszólított egy
lengyel kerékpáros, hogy itt sátrazik egy szörpgyártó telkén,
van hely nekem is. Függőágyat felkötni nem volt hová, állt
viszont ott néhány nagy hordó, amelyeket paddal-asztallal
rendeztek be, hogy leültethessék a vendégeket. Egy ilyenbe
kvártélyoztam be. Éjfélkor aztán beindult az esedékes zuhé, a
hordó pedig csúful beázott! Szerencsére maradt egy száraz sarka,
ahol összekuporodhattam. Hát, nyugalmasabb éjszakát is el tudtam
volna képzelni 270 kilométer után.
Szerencsére kiszépült az időjárás
a Dunajec áttörési szakaszára. Itt pár éve már lejöttem
tutajjal, ami a környék idegenforgalmi attrakciója, most pedig a
parti kerékpárút van műsoron. Csodaszép táj, meredek, sziklás
hegyek és a fehér tajtékot vetve suhanó víz. Két jókora
kaptató leküzdése után Zakopane jön, megannyi emlék helye
hegymászó korszakomból, de a hegyeket most komor felhőfüggöny
rejti. A város katasztrófa sújtotta terület: autó-áradat
borítja el, kilométeres dugók mellett araszolok. Na, ezt hamar
magunk mögött hagyjuk!
Az utolsó táborozás már Szlovákiára
jön ki, az Árva folyó vidékén. Nagyszerű fenyves, besüt a
lemenő Nap, szúnyog egy darab sem, ideális hely. Elégedetten,
hálás érzésekkel vackolok el a függőágyban, noha vacsorára
kénytelen voltam megelégedni tíz deka keksszel, mert korábban
zártak a boltok, mint képzeltem. Egyébként sem sokat ettem ezen a
túrán, rendes ebédet csak háromszor, azon kívül némi
péksüteményt és sajtot. Bámulatosan kevés elegendő egy ilyen
bringás túrához. Sörből viszont rendesen fogyasztottam.
Dermesztően hideg lejtőzéssel, még
sötétben indul a másnap, Rózsahegy felé, majd a Donovaly hágó
megmászása következik. Besztercebányán, Zólyomon suhantam át,
és délután kettőkor már Parassapusztán találkozunk
feleségemmel, aki, elmondása szerint megijedt tőlem, mert
állítólag megviselt volt az ábrázatom. Annyi biztos, hogy több
mint egy hétig, szélsőséges időjárási viszonyok között a
szabad ég alatt voltam, ami azért igénybe veszi az elpuhult városi
embert, leadtam két és fél kilót, de a végén is remek
kondícióban éreztem magam. Hét és fél nap alatt 1538 kilométert
tettem meg, napi átlagban 192-t, amivel meg vagyok elégedve,
különösen a hegyvidékeket és az időjárást is figyelembe véve.
Nagyszerűen bevált a
fekvőbringa-függőágy kombináció, lopakodó túrázáshoz a
lehető legjobb! A kettő úgy függ össze, hogy függőágyban
sokkal kényelmesebb és pihentetőbb az alvás mint sátorban, és a
magányos erdei táborhelyek romantikusabbak egy kempingnél, de néha
elég sokat kell menni, hogy jó helyet találjon az ember. Délután
fél hattól kezdtem nézegetni, de néha mennem kellett még egy-két
órát, míg rábukkantam az igazira. Amikor pedig, már túl a
kétszázon, estefelé egyre csak gyűlnek a kilométerek,
felbecsülhetetlen a reku komfortja. Ez a túrastílus pedig a teljes
kikapcsolódást, az elégedett boldogság érzését teremtette meg.
Szerző: Karlovitz "Pupu" Kristóf
1 megjegyzés:
Gratulálok, gyönyörű lehetett!
Megjegyzés küldése