
Aki ismeri a rekumbens történelmét, az nyilván hallott Charles Mochet-ról. Még az első világháború előtt Mochet kicsi, könnyű autókat épített. Mivel neje aggódott, hogy gyermekük számára egy kerékpár túl veszélyes, ezért készített fiának egy négykerekű, pedálhajtású járgányt, ami nem borulékony. Kiderült, hogy a konstrukció szokatlanul gyors. a kis George könnyedén lehagyta vele a bringás barátait.
A konstrukció sikerén felbuzdulva, Mochet kifejlesztette a felnőttek számára a kétüléses változatot. Az I. világháború utáni gazdasági helyzet segítette a vállalkozást, mivel kevesen engedhettek meg maguknak egy autót, a velocar viszont sokkal megfizethetőbb alternatíva volt. Az eladások szépen emelkedtek a harmincas évekig.
A velocarok további térnyerésének azonban pont a gyorsasága szabott határt. Ugyanis kanyarban, nagy sebesség esetén könnyen fel lehetett vele borulni, ha valaki nem volt elég elővigyázatos és nem fékezett eléggé. Mochet próbálkozott a 3 kerekű verzióval is, de az még borulékonyabb volt. Ekkor jutott eszébe, hogy félbevágja a velocart, ezáltal tulajdonképpen feltalálta fekvőkerékpárt. Ez az első rekumbens két 50 cm átmérőjű keréken gurult, tengelytávja 146 cm volt, hajtóműve pedig 12 cm-rel az ülés felett helyezkedett el. A kormány szár nem a villanyak egyenes folytatásaként volt kialakítva, hanem egy kardáncsukló révén kb 60 fokos szögben megtörve folytatódott a bringás irányában. Ezáltal a normál kerékpárokhoz hasonló első villaszöget lehetett alkalmazni úgy, hogy közben az első kerék éles szögben elfordítható maradt.
Az ötlet kiváló, mégsem használják manapság. Mindig kiváncsi voltam, hogy milyen lehetett ez a kormány a gyakorlatban, de hát a múzeumban ugye nem ülhet fel a kiállított tárgyakra az ember...
Az ötlet kiváló, mégsem használják manapság. Mindig kiváncsi voltam, hogy milyen lehetett ez a kormány a gyakorlatban, de hát a múzeumban ugye nem ülhet fel a kiállított tárgyakra az ember...
A decemberi Bikemag-ban aztán megpillantottam egy ilyen kormánymegoldással ellátott fekvőt, melyet egy szegedi rekus, Jenei István készített. Róla már korábban is hallottam, sőt telefonon is beszéltünk már, de mikor decemberben levélben megkeresett, megegyeztünk, hogy személyesen is találkozunk. Most pénteken leutaztam hát Szegedre és mondhatom érdemes volt. Azon túl, hogy megismerkedtem egy kedves emberrel, megnézhettem, sőt ki is próbálhattam műtárgyaknak is beillő fekvőbringáit. Szerintem élőben még jobban néznek ki, mint a magazinban...
Látszik rajtuk, hogy az alkotójuk számára nem egyszerűen az volt a cél, hogy összehozzon egy működő szerkezetet, hanem rendkívül fontos szempont volt a minél harmonikusabb, esztétikusabb formai megoldásokra való törekvés. A formavilága valahol a régmúltat idézi, mégis van benne valami friss, modern. Látszik rajta, hogy vasas emberként sok szép kovácsoltvas tárgy van már mögötte, melyekből szintén megtekinthettem jópárat a műhelyében és a képgyűjteményében. (Megjegyzem mutatott olyan marhacsontból aprólékos műgonddal készített faragványt is, melyet kalandos életének egy korábbi fejezetében, még tengerészként alkotott.)
3 megjegyzés:
Bikemagot nem olvasok (ki tudja, mikről maradok le...), de nekem egyből ez a videó(-páros) ugrott be:
http://hubelebalazs.blogspot.com/search/label/A%20fekvőbicajos
Hasonló kategóriáú ez a bringa is, bár túl sok részlet nem derül ki róla.
Nagyon jó megoldás a kardán. Ezáltal a kormány elforgatható a felfuggesztés tengelye korul..a legtobb fenti kormánnyal ki kell nyúlni magad mellé. kíváncsi vagyok, hogy SWBnél alkalmazható-e és milyen eredményel?
P. Lacinak: Valóban hasonló a két gép. Bár láttam már ezeket a videókat, mégsem emlékeztem a kormányára. Köszönet érte!
Bendének: A nagyon fektetett SWB-kre gondolsz? Ott még nem láttam kardánost, vagy legalábbis nem emlékszem ilyenre, bár ez a fentiek tükrében nem jelent bizonyosságot... Sikerrel alkalmazzák viszont felsőkormányos tadpole-nál (Windcheetach).
Megjegyzés küldése