2010. november 8., hétfő

Éjjeli lámpateszt és túra

Múlt szombaton érdekes tapasztalatokkal lettünk gazdagabbak.
Sötétedés után találkoztunk a Pilisben, hogy leteszteljünk sokféle lámpát a velo.hu magazin számára. Bár a tesztet csak szűk körben hirdettük meg, még így is heten voltunk jelen, hogy minél tárgyilagosabban tudjuk megállapítani a különbségeket.
A tesztpéldányok között volt természetesen a kedvencünkből, a Busch&Müller lámpáiból is, de mellettük Lupine, Cateye, BBB, Basta és még sok egyéb is. Az olcsó, 2-3 ezer forintos modellektől a negyedmilliósokig minden kategóriából pár. Természetesen az elemes/aksis kivitelekből volt jóval több, de néhány dinamóst is próbára tettünk.
Hamar kiderült, hogy a fényképezőgép képességét sajnos meghaladja, hogy az emberi szemhez hasonlóan adja vissza a látottakat, de azért természetesen Thommey igyekezett mindent elkövetni, hogy minél élethűbbek legyenek a képek. A fő gondot az okozta, hogy a fényképezőgép sokkal szűkebb fényerősségi tartományban és nem annyira finom átmenettel képes rögzíteni a képet, így sajnos a látottakhoz képest sokkal közelebbinek mutatják képességben magukat a lámpák a fotókon a kényszerűségből eltérő beállítások miatt (A kisebb fényűek hosszabb záridővel lettek fotózva.)
A valóságban egészen elképesztőek voltak a különbségek, sokan valószínűleg el sem tudják képzelni, hogy hol tart már a technológia. A korábban erős fényűnek számító Cateye csúcsmodellek teljesen leszerepeltek a jelenlegi nívós modellekhez képest. Pár lámpa annyira kis fényt produkált, hogy még 30 másodperces záridővel is szinte képtelenség volt egy kis halvány foltot produkálni a fotón vele. Még a párezer forintos kategória környékén is volt olyan, melynél a Tamás mobiltelefonja jobban megvilágította az utat!
Az is kiderült, hogy mennyire más eredményt hoz, mikor egyszerűen lemérjük egy lámpa fényerősségét, illetve amikor használatban van. Természetesen van összefüggés a kettő között, de egy kicsivel erősebb fényű lámpa még nem biztos, hogy jobban is használható, ugyanis a fényterítés milyensége erősen befolyásolja a megfelelőségét. Néha ugyanis csak egy szűk sávra korlátozódik a fény, mellette viszont nem látni szinte semmit, ami különösen zavaró kanyarban, vagy terepen. Ugyanakkor egy másik modell jobban terít, ezért kisebb központi fényerősséget kapunk, ellenben így is jobban látható vele az előttünk lévő terület. De persze az se mindegy, hogy mennyi ideig bírja egy feltöltéssel a lámpa, vagy milyen súlyos, mennyire könnyen szerelhető fel, milyen módon szabályozható, mennyire vakítja a lámpa a felhasználóját (volt olyan, ami kormányra szerelve a lencsetartó kupak áttetszősége miatt minket vakított, így szinte kevésbé láttunk, mint nélküle...), vagy szembejövőket, így mennyire használható közutakon, vagy például baráti túrázások alkalmával.
Utóbbira akkor jöttünk rá, mikor a mérések és a fotózás után teszttúrára indultunk az éjszakában. Az igazán erős fényű, szinte nappali világosságot adó lámpákat használók számára a közvetlenül előttük haladó bringás(ok) fényvisszaverője erősen vakító hatású, ezt tanúsíthatom!
Mindent összevetve érdekes és tanulságos volt a szombati teszt, a túra meg kifejezetten élvezetes. Annak mindenesetre nagyon örültem, hogy valamennyi letesztelt Busch & Müller termék kifejezetten jól szerepelt. A dinamós vonalon például egyértelműen taroltak, megelőzve sok komoly elemes lámpát is! Azt is bebizonyították, hogy nem kell lemondani a tökéletes kerékpáros világításról dinamós táplálás esetén sem...
Továbbiak a velo.hu magazin következő számában hamarosan! (De persze majd mi is igyekszünk - amennyit lehet - közzétenni belőle.)

1 megjegyzés:

Péter írta...

Úgy emlékszem, hogy a tesztelt lámpák között nem szerepelt az új SIGMA Powerled Black. 90 lux-ot tud a gyári leírás szerint. A legkomolyabb versenytársa a BM Ixon IQ lámpáknak, árban sincs messze tőlük. Hátránya, hogy AA akkukkal nem működik, csak AA elemekkel, vagy LiIon akkupakkal, ami viszont megduplázza az árát.