2008. november 7., péntek

Orvosi érv a rekuk mellett

Azt ugyebár mindenki tudja, hogy a rekuk kényelmesebbek a hagyományos bringáknál, de hogy ez a kényelem nem merül ki egy kis kellemetlenségben, azt talán kevesebben.
(Igazából nem is szeretem a kényelem szót, mivel van egy kis negatív töltése. Kényelmesnek lenni kicsit annyit is tesz, mint lustának lenni, ami a fekvőbringásokra egyáltalán nem jellemző. Talán a komfortos lenne a megfelelőbb?)
Tény, hogy minél ritkábban használja valaki a hagyományos kerékpárját, annál inkább megérzi az alfele a megtett kilcsiket. Valahogy az ember nem úgy lett "tervezve", hogy a két lábunk közötti részen kapjunk terhelést. Csak a bringás nyereg az, ami ott nyomja testünket, így meg is érezzük az igénybevételt. Lehet persze többet edzeni, megfelelőbb nyerget használni, a hosszú táv akkor sem kíméletes, hacsak nem vált valaki fekvőbringára, amelynél ez a probléma elfelejthető.
Az orvosok azonban kiderítették, hogy a nyereg által okozott probléma nem merül ki egy kis fájdalomban, kellemetlenségben. Irwin Goldstein urológus szerint kétféle kerékpáros létezik: aki már impotens, illetve aki az lesz. Ezzel persze a kerékpárosok, élükön a gyártók képviselőivel erősen vitáznak, de talán érdemes elolvasni a Magyar Orvosi Kamara honlapján megjelent ezen témáról szóló cikket:


Bicikli és impotencia
Kétféle kerékpáros létezik, ragadtatta magát meglehetősen szélsőséges kijelentésre Irwin Goldstein urológus: aki már impotens, illetve aki az lesz. A kerékpárosok dühödten reagáltak: a kerékpározás egészséges, igaz, hogy zsibbadunk, de impotenciáról szó sincs. Számos urológus is a fejét ingatta, mondván, hogy a minta kis létszámú volt, és hogy a kerékpározás jó hatása a keringési rendszerre messze felülmúlja az impotencia veszélyét. Azóta is folyik a vita, és gyűlnek a vizsgálatok eredményei is. Vajon kinek van igaza?
Goldstein számos betegéről számolt be, akik megdöbbenve vették tudomásuk, hogy szexuális zavaraik oka a kerékpár. Egyik középkorú betege egy emlékverseny óta képtelen a szexuális életre, egy másik, 28 éves betegnél a vérátáramlás egy 60 éves emberének felelt meg, és egy főiskolai hallgatónál, aki keményen versenyzett különböző kerékpáros sportokban, érműtétet kellett végrehajtania, hogy visszaállítsa merevedési képességét. Szerinte nagyjából 100 ezer olyan amerikai van, aki impotens lett a kerékpártól, ami viszonylag nem nagy szám a mintegy ötmillió rendszeresen kerékpározó amerikaihoz viszonyítva, de ez csekély vigasz annak, aki beleesik ebbe a százezerbe.
Tény, hogy a témát az hozta "divatba", hogy a Bycicle magazin korábbi főszerkesztője, Ed Pavelka egy cikkében elmondta: egy olyan év után, amikor nagyon sokat kerékpározott, rendszeresen merevedési zavarai voltak. Ez után számos szakcikk jelent meg a témával kapcsolatban. Egy vizsgálatban kiderült: a kerékpározók között négyszer anynyian küzdenek merevedési zavarokkal (4,2 százalék), mint a futók között (1,1 százalék), és kétszer annyian (2 százalék), mint az úszók között. (Idősebbeknél a kockázat fokozottabb.) 2001-ben pedig megjelent egy tanulmány, amelyik szerint azok, akik hetente három óránál kevesebbet kerékpároznak, az egészséges mozgással éppenséggel csökkentik a merevedési zavarok kockázatát a nem kerékpározókhoz képest, viszont akik ennél többet kerekeznek, azoknál a kockázat növekszik a nem hajtókkal összehasonlítva. Ugyanakkor egy internetes vizsgálat semmilyen statisztikai kapcsolatot nem tudott kimutatni a kerékpározás és az impotencia között. 2005-ben viszont a Journal of Sexual Medicine című szaklapban három cikk is megjelent, amelyik megerősítette a kapcsolatot a kerékpározás és a merevedési zavarok között, igaz, hogy azt is kimutatták: az ülés és az ülésmód helyes megválasztása csökkenti a kockázatot. Talán a legmegbízhatóbb Steven Schrader 2002-ban közzétett vizsgálata volt, aki munkatársaival kerékpáros rendőrökön végezte kutatásait, és kimutatta, hogy az éjszakai merevedésük minősége fordítottan arányos a kerékpározással töltött idővel, illetve a nyereg nyomásával. Egy 2008-ban megjelent cikkében pedig ismertette egy következő vizsgálatukat, melyben kiderült: az ülés kicserélése speciális, orrnélküli fajtára hat hónap alatt egyértelműen javította a kerékpáros rendőrök szexuális képességeit. Schrader szerint már nem azon kellene vitatkozni, hogy létezik-e az összefüggés a kerékpározás és a merevedési zavar között, hanem hogy mit tehetünk ennek megakadályozására. Javaslata: tulajdonosához jól hozzáigazított kerékpár, megfelelő nyereg és "tekerési" stílus.

Mi a megoldás tehát? Ne kerékpározzunk? Szó sincs róla! Csak ahogyan Irwin Goldstein mindig hangoztatja: ne csak a fejünket védjük sisakkal...


Szerző: Egyed László
Bármi is az igazság ebben az ügyben, az biztos, hogy a fekvős ülés a kialakítása miatt nem produkál ilyen problémát. Íme tehát még egy érv a rekumbensek mellett!

Nincsenek megjegyzések: