2008. április 30., szerda

SPEZI - Egyéb gyártók

M5
Először találkoztam a SPEZI-n a híres holland céggel. Ennek oka, hogy ők inkább a sportosabb vonalban nyomulnak, így eddig a Cyclovision-ra jártak. Örültem, hogy végre találkozhattam személyesen is a saját tervezésű rekuival 8 világcsúcsot felállító Bram Moens-szel, mert eddig csak telefonon és mailben tartottuk a kapcsolatot. Egy szimpatikus, kedves sportembert ismertem meg személyében. Elhozta pár új rekumbensét, köztük egy fantasztikus karbon highracert, valamint ki volt állítva pár karbon felnije illetve kereke, illetve a díjat nyert könnyű fékei is.

Optima
Mivel az Optima az Amazing Wheels csoport tagja egy ideje, így a kiállításon az ő standjukon volt kitéve pár modelljük. A csoport nem csak fekvőkerékpárokkal foglalkozik, így több érdekesség mellett felfigyeltünk egy nagyon kicsire összecsukható csinos gépre, mely ORI márkanév alatt készül. Mint megtudtuk, ezen márka mögött egy díjnyertes formatervező és mérnök, a Forma-1-es angol versenyző, Jon Whyte áll. A váz formája engem a Birdy-ére emlékeztetett, nem tudom, hogy ki álmodta ilyenre először… Kis görgőkkel felszerelt, alulra forduló csomagtartója viszont a nagy klasszikust, a Bromptont juttatta eszembe. Ötletes összecsukási mechanizmusa, szokatlan, alsóstucnis kormánya, kellemes irányíthatósága pozitív benyomást tett rám.

HP-Velotechnik
A németek vezető márkájánál szintén az összecsukhatóság jelentette valamelyest az újdonságot. Nagy durranásuk nem volt, sikeres modelljeik már több inkább csak kisebb módosításokon mennek keresztül. Idén is tulajdonképpen a tavaly debütált öszehajtható Grasshopper, és Scorpion volt a legfőbb látványosságuk. Azt ne várjuk tőle, hogy egy repülős táskába beférjenek, de egy kocsiba valóban könnyebben elhelyezhetőek így.



Steintrikes
Az elmúlt évben sok fejlesztés történt a Steintrikes-nál is, ennek eredményeképpen Thomas (az európai disztribútor cég tulajdonos-vezetője) most is izgatottan, és nagy lelkesedéssel mutatta be új modelljeiket. A legnagyobb újdonságot persze a velomobiljuk jelentette, melyen azért van még mit finomítaniuk. A formatervre is ráférne egy designer segítsége, de a kidolgozás minősége sem tökéletes még. A burkolat élei nincsenek szépen eldolgozva, a vezetékek még nincsenek elrejtve, kicsit olyan házilagos a kivitel, viszont már legalább használható. Mindenképpen előnyére szolgál a jó kiláthatóság, illetve a magas építés miatti jó láthatóság. A gép egyébként a tavaly bemutatott Mad Max Evo1 össztelós trike modelljükre épül, így kényelem tekintetében nem lehet rá panaszkodni. Az is biztos azonban, hogy nem a sebességmániások fogják választani, inkább a városi használatra alkalmas.
Legnagyobb sikere most is a már említett Mad Max Evonak volt, azt egymás kezéből (vagy feneke alól) kapkodták ki az emberek. Nem panaszkodhattak azonban a kétkerekű Speedster és Speedy modellek által kiváltott érdeklődésre sem, főleg a fulltelós verziókra voltak sokan kiváncsiak. A hátsó rugózás a már jól ismert Nomad modelljükből származik, ugyanakkor a szokatlan kialakítású féloldalas első teló ezt prímán egészíti ki. 60 mm-es mozgási útja nagyon komolynak számít kategóriájában, ez már nagyobb úthibákat is könnyedén kisimít.

Flevobike
Ismét megcsodáltuk a fantasztikus Flevobike gépeket, a tavaly több díjat is elnyert Greenmachine továbbra is az egyik kedvencem. A teljesen zárt hajtáslánccal kialakított reku számtalan finom technikai csemegét ötvöz. Minden részlete magas fokú igényességet és szakmai hozzáértést tükröz. A Thixomolding technológiával kialakított különleges magnézium kereket először tudtuk közelről szemügyre venni. A terveik szerint nemsokára belső nélküli külsővel is fogják tudni szerelni. A Versatile nevű velomobiljuk szintén kinn volt, bár Hase tartókon állt furcsa mód… Ami egyébként nagyon feltünő volt, hogy a Versatile-ra készített tetőmegoldásuk egyeduralkodóvá vált a nem teljesen burkolt velomobilok között. Szinte mindenki ezt választotta, a legtöbb egyéb gyártó termékén is ezt lehetett látni. Megjegyzem sok gép esztétikailag is sokat köszönhet ennek a megoldásnak.
ICE
Az ICE legnagyobb újdonsága a Borealis volt, mely a Trice QNT modellre épülő merevburkolattal kialakított velomobil. A burkolatot egy kanadai cég, a Rainforest Design tervezte, akik a híres Nimbus kajakokkal már komoly elismertségnek örvendenek. Azért az látszott, hogy minden igyekezetük ellenére sem sikerült elsőre megoldani a feladatot tökéletesen: mivel a trike első kerekeit nem lehetett a modellben a kellő mértékig elfordítani, ezért a burkolat belső kerékborításából ki kellett vágniuk egy részt, amit ideiglenesen a kiállításra egy „csinos” kék vízhatlan szövettel helyettesítettek. A sorozatgyártásig még nyilván megoldják ezt a problémát. Az már most is látszott, hogy a gép gyönyörű lesz. HASE
A Hase a szokásos standdal és a szokásos termékekkel jelent meg, nagy újdonságot nem láttam a standjukon. Hasonló volt a helyzet sok más gyártónál is, lényegében inkább csak kis finomítások, ráncfelvarrások történtek a gépeken.
Természetesen sok egyéb gyártó is kiállított, de többnyire nem hoztak nagy újdonságokat, vagy legalábbis nem tűnt fel nekünk.

Nincsenek megjegyzések: