A kerékpár talán a legellentmondásosabb közlekedési eszköz.
Közismerten a leghatékonyabb, hiszen a legkevesebb energia felhasználásával a legnagyobb utat kerékpáron lehet megtenni. Ebben a vonatkozásban messze megelőzi valamennyi gépjárművet, de még a gyalogost is. Gond maximum annyi van vele, hogy nem elég gyors, nem elég kényelmes a modern ember számára. Felgyorsult világunkban igyekszünk minél több dolgot minél rövidebb idő alatt megszerezni, elvégezni, megtenni, stb. Nincs 10-15 percünk arra, hogy 5 km-t kerekezzünk, helyette beülünk az autóba, hiszen avval 5 perc alatt odaérhetünk, már ha nem ücsörgünk a dugóban...
Valahogy mindig sietünk. Legyen minden nagyon gyors, legyünk túl rajta minél hamarabb, hogy maradjon időnk másra is, ráadásul közben nekünk magunknak minél könnyebb legyen, ne kelljen sok energiát ráfordítanunk. Ez az élet talán minden területére igaz. Például egyre kevesebben főznek, de még akik igen, azok is egyre jobban előkészített, előfeldolgozott "alapanyagokból" indulnak ki.
Hugom mesélte pár éve, mikor Angliában "gyerekfelvigyázott", hogy a háziasszonya csodálkozva nézte a hugom által vásárolt nyers zöldséget, mert ő még ebben a formában soha nem látta, csak már feldolgozottan... Konzervek, mirelitek, tartós élelmiszerek, bevásárlóközpontok, autók, mobiltelefon, internet, mind-mind felgyorsult életünk elmaradhatatlan összetevői.
Felpörögtünk, de el is kényelmesedtünk, hiszen már mindenre van olyan megoldásunk, mely nem igényel tőlünk szinte semmi energiát. Vizet már nem kell a kútból felhúznunk, jön a csapból, tüzifát nem kell hasogatnunk, ha meleget akarunk otthon, elég beállítani a termosztátot, gyalogolni nem szoktunk, hiszen helyette ott az autó, stb. Nem mozgunk, így aztán csodálkozunk, hogy szépen elpuhulunk, majd elhízunk.
De nem gond, hiszen erre is kitaláltunk már jó megoldásokat. A sok prímán eladható fogyasztó tabletta/diéta/műtéti megoldást használó mellett azért akadnak olyanok is, akik legalább mozognak. Persze arra megint kevés az időnk, hogy kimenjünk a természetbe, a jó levegőre, sokkal egyszerűbb és gyorsabb a konditerem. Emelgetjük a súlyokat, futunk/gyaloglunk/kerekezünk/evezünk a megfelelő elektromos padon, hogy valamelyest bepótoljuk azt a mozgásmennyiséget, amit máshol megspóroltunk.
De nem gond, hiszen erre is kitaláltunk már jó megoldásokat. A sok prímán eladható fogyasztó tabletta/diéta/műtéti megoldást használó mellett azért akadnak olyanok is, akik legalább mozognak. Persze arra megint kevés az időnk, hogy kimenjünk a természetbe, a jó levegőre, sokkal egyszerűbb és gyorsabb a konditerem. Emelgetjük a súlyokat, futunk/gyaloglunk/kerekezünk/evezünk a megfelelő elektromos padon, hogy valamelyest bepótoljuk azt a mozgásmennyiséget, amit máshol megspóroltunk.
Hogy ez a fejlődés mennyire jó így, azon lehet, és valószínűleg érdemes is lenne elmélkedni, de inkább visszatérnék a címben feltett kérdéshez: Ki használ manapság kerékpárt?
Úgy vettem észre, hogy két fő indok húzódik meg a kerekezés mögött.
1, Szegénység
Akik anyagilag nem engedhetik meg maguknak a drágább közlekedési eszközök használatát, azoknak egyszerűen nem marad más.
Akik anyagilag nem engedhetik meg maguknak a drágább közlekedési eszközök használatát, azoknak egyszerűen nem marad más.
2, Tudatosság
Akik megengedhetnék ugyan, de elég tudatosak ahhoz, hogy ne mindig és mindenre a nagyobb presztizsű megoldásokat válasszák, hanem környezet-tudatosságból, egészség-tudatosságból, a természet és/vagy a mozgás szeretete miatt, vagy valamilyen hasonló okból választják a bringát munkába járásra, közlekedésre, túrázásra, sportolásra.
A két ok persze nem különül el élesen egymástól, hiszen együtt és külön is megnyilvánulhatnak egy adott esetben, de jellegükben mégis más alapokon állnak. Ahogy Puputól hallottam, vannak akik csak a kerékpárt engedhetik meg maguknak, és vannak, akik még a kerékpárt is megengedhetik maguknak.
Elgondolkodtató, hogy a társadalmak szintjén a legszegényebb és a legfejlettebb országokban a legerősebb a kerékpárhasználat. (Természetesen az éghajlati, a domborzati és az úthálózati viszonyok azért erősen árnyalják a fenti leegyszerűsített képet.) Érdekes, hogy míg összességében csökken a kerékpárok forgalma, addig pont a fejlett országokban komoly növekedés figyelhető meg. Ahogy fejlődik egy ország, úgy egy ideig egyre kevesebben használnak biciklit, majd egy szinttől felfelé ismét egyre többen. Ez okozza a kerékpár megítélésének ellentmondásosságát. Egyrészt szeretnénk nála jobbat, menőbbet, de aztán kellő érettség mellett csak rájövünk, hogy mennyire tökéletes, mennyire helye, szerepe van az életünkben.
Én mindenesetre nagyon kedvelem (főleg persze a rekumbenseket :-) ), és bízom a jövőben, a fejlődésben!
Akik megengedhetnék ugyan, de elég tudatosak ahhoz, hogy ne mindig és mindenre a nagyobb presztizsű megoldásokat válasszák, hanem környezet-tudatosságból, egészség-tudatosságból, a természet és/vagy a mozgás szeretete miatt, vagy valamilyen hasonló okból választják a bringát munkába járásra, közlekedésre, túrázásra, sportolásra.
A két ok persze nem különül el élesen egymástól, hiszen együtt és külön is megnyilvánulhatnak egy adott esetben, de jellegükben mégis más alapokon állnak. Ahogy Puputól hallottam, vannak akik csak a kerékpárt engedhetik meg maguknak, és vannak, akik még a kerékpárt is megengedhetik maguknak.
Elgondolkodtató, hogy a társadalmak szintjén a legszegényebb és a legfejlettebb országokban a legerősebb a kerékpárhasználat. (Természetesen az éghajlati, a domborzati és az úthálózati viszonyok azért erősen árnyalják a fenti leegyszerűsített képet.) Érdekes, hogy míg összességében csökken a kerékpárok forgalma, addig pont a fejlett országokban komoly növekedés figyelhető meg. Ahogy fejlődik egy ország, úgy egy ideig egyre kevesebben használnak biciklit, majd egy szinttől felfelé ismét egyre többen. Ez okozza a kerékpár megítélésének ellentmondásosságát. Egyrészt szeretnénk nála jobbat, menőbbet, de aztán kellő érettség mellett csak rájövünk, hogy mennyire tökéletes, mennyire helye, szerepe van az életünkben.
Én mindenesetre nagyon kedvelem (főleg persze a rekumbenseket :-) ), és bízom a jövőben, a fejlődésben!
1 megjegyzés:
A kérdéskörhőz tartozik az is, mire használja a kerékpárt. Ez is árnyalja a felhasználok sorát. Van aki csak munkába jár, aki minden hová, csak hétvégén, ....stb.
Megjegyzés küldése