2008. augusztus 29., péntek

Leiba x-stream


Meglátogattam Antit és kipróbáltam a velomobilját, egy Leiba x-stream-et. (Köszönet érte!)

Igaz, egy évig tartott valóra váltania álmát, de úgy érzem, hogy végül a sok nehézség ellenére szerencsésen alakult a választása. A Leiba több szempontból is jobb döntés, mint az elsőre kinézett Aerorider, vagy akár a Sunrider. A legfontosabb előnye talán a jelentősen kisebb tömege, mely miatt motor nélkül (vagy lemerült aksival) is könnyebb tekerni vele, illetve a hatótávolsága is nagyobb. Számára előnyt jelent a 26-os hátsó kerék is, mivel így nem kellett újabb elektomotort vennie, tudja használni az Azub 5-ösében lévőt.
A gép formája a mindennapi használatra optimalizált, formás. Kellően rövid, így nem okoz gondot a tárolása, szállítása, kisebb helyen meg tud fordulni. Viszonylag magas építése miatt ráadásul jól lehet belőle előrelátni, ami a legtöbb velomobilnál közel sem ilyen jó. Mivel felül nyitott és teljesen burkolt kialakításban is használható, így mindenféle időjáráshoz ki lehet választani a megfelelőbbet. Szélvédője ugyan műanyag lapból készül, miáltal sérülékeny, könnyen karcolódik, azonban kicsi és csak hajlított (azaz nem domborúan formázott) kialakítású, így bármikor könnyen lecserélhető. A gyári kivitelhez képest annyi változtatás már történt, hogy a burkolatot Anti felmatricázta (nagyon vidám lett) és a Bionx-et is beszerelte, valamint egy kisebb első extra szélvédőt is felrakott, hogy a menetszelet a nyitott használatnál kevésbé érezze.

A próba érdekes tapasztalatokkal szolgált, de mindenképpen teljesen pozitívnak összegezhető. Egy jól átgondolt, kényelmes velomobilt ismertem meg. Az enyémhez képest az összteló miatt sokkal jobban tolerálja az úthibákat. Az első lengéscsillapítása ugyan keményebb, mint ahogy Anti szeretné, de nekem nem tűnt rossznak. Nyilván a menetstabilizálás és a kis kerékjárat miatt nem készítik puhábbra. A menetzaj ugyan erősebb a Leibában, de ez a merev karosszériának köszönhető, ami membránként felerősíti a zajokat. Furcsa volt például, hogy a Bionx hangját eddig nem nagyon vettem észre egyik burkolatlan fekvőnél sem, ebben a burkolatban viszont határozott morajjal jelzi, ha dolgozik az elektromos rásegítés. A motor erejére egyébként nagyobb emelkedőknél szükség is van, viszont hihetetlen élmény felfelé száguldozni...
Ha már a sebességnél tartunk, ebben szintúgy Anti gépe nyerne az enyémmel szemben, mivel lekerekítettebb formát lehet összehozni merev burkolattal, mint kifeszített szövettel. Sík úton könnyű volt vele gyorsan tekerni, csábított a száguldásra, de ellenálltam, hiszen nem akartam leamortizálni egy rossz mozdulattal, vagy egy durva kátyúba kerülve.

Meglepő volt viszont, hogy milyen jól szellőzött a szinte teljesen zárt burkolata ellenére. Ennek legfontosabb előidézői egyrészt a farokrész szellőzőlukai, másrészt a kerékjáratban elhelyezett nyílások voltak (melyek a kormányrudazat miatt vannak ott). Kíváncsi leszek, hogy esős időben mennyire fog itt bejönni a víz. Persze télen szintén érdekes lesz majd megtapasztalni a szellőzés megfelelőségét, de most az esti 22 fok körüli hőmérsékletben kellemesnek éreztem.


A kormányzás szintén nagyon tetszett. Az előre-hátra dönthető botkormányok kellően precízek, jól kontrollálhatók, ugyanakkor kevés helyet foglalnak el. Egyetlen problémám az volt, hogy a viszonylag kis fordulókör ellenére a megfordulás a kisebb mellékutcában csak hátramenet közbeiktatásával volt megvalósítható. Ráadásul mivel a "flinstone" módszerhez csak a jobb lábnak van kivágva az alj, ez kicsit körülményesen sikerült nekem, bár ez kis gyakorlattal nyilván jobban menne. Nagyon tetszett viszont a lámpa és az index kapcsolóinak megoldása, melyek a botkormányok végén kaptak helyet.

A hely nem tűnt kevésnek, jól elfértem benne, sőt még némi csomagot is be lehet pakolni az ülés mögötti részbe. Ide berakható a velomobil tetőburkolata is némi szétszedést követően. Elöl kicsit útban volt a Bionx aksija, de csak minimálisan.

Mindent összevetve nagyon nagy élmény volt a próba és teljes szívvel gratulálok Antinak a príma velomobiljához!

Nincsenek megjegyzések: